Arts escèniques

Reconciliacions

‘Suite TOC núm 6’ de Les Impuxibles treballa sobre com afrontar el dolor i la malaltia i eliminar l’estigma social, a la Sala Beckett

El muntatge, amb un so omnipresent, pretén integrar també les persones sordes

La compositora Clara Peya surt de l’armari i anuncia que fa una dècada li van diagnosticar un trastorn obsessiu compulsiu (TOC). Les fronteres de la malaltia (la incertesa fins que no es té un diagnòstic, la sensació de cronificar la medicació, la desconfiança de la societat cap als malalts psíquics) i la convivència amb els que acompanyen els malalts, són els pous on han indagat per estrenar Suite TOC núm 6, a partir d’aquest vespre a la sala de dalt de la Beckett (estaran en cartell fins al 14 d’abril).

Les Impuxibles el formen Clara i Ariadna Peya (coreògrafa també d’obres com ara Maremar i El despertar de la primavera) i també la productora Gràcia Camps. Ara, per explorar el món obsessiu de Clara Peya i les tasques de suport de la seva germana, han disposat fins a 23 teclats per l’escenari. El piano representa la mateixa Clara Peya. Els teclats (molts d’ells deixats pels seus col·legues) són moments de brots. No hi ha ni un segon que deixi de sonar la música i els textos de Judith Velasco procuren anar endinsant-se en la situació. Pau Vinyals i Adrià Viñas són els alter ego de les dues germanes, de la pacient i el personal que la cuida. Vinyals explica que els seus personatges van narrant la situació per, de mica en mica, anar identificant-se amb les dues protagonistes, com si entressin dins seu.

Tot i que l’obra indagui sobre el dolor psíquic, Vinyals celebra que l’obra és un cant a reconèixer la malaltia i a abraçar-la. L’obra també ha integrat, des dels assaigs, Èlia Farrero, que és una intèrpret de llengua de signes, per incloure la comprensió a les persones sordes. Totes les funcions també tindran un servei de sobretitulació, com una eina de normalització de la diferència, un exercici que fa uns anys ja van estrenar els Farrés Brothers a El silenci d’Hamelin. Per a Clara Peya és molt important no arraconar els sords en un espectacle en què l’espai sonor és evident i ells no poden percebre’l. Peya, com ja va dir en la presentació d’Aüc fa uns dies a l’Espai Lliure, se sent una artista privilegiada i que té la responsabilitat de fer visibles els altres grups, en la societat i en el camp artístic, per dignificar-los.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA