Arts escèniques

Desig de l’art més sa

L’Artesà comença amb un projecte integrador amb la comunitat, obert a una programació per a tothom i per completar l’Escola de les Arts en Viu del Prat

L’Artesà farà una programació plural amb residències d’artistes per conèixer el procés creatiu

Han calgut més de tres dècades perquè L’Artesà reobri com a referència cultural del Prat de Llobregat. Al setembre, se celebrarà el centenari d’un equipament que, ara, ha de servir per completar un ambiciós programa cultural del municipi. Cristina Alonso (directora de la fàbrica de creació El Graner, de Barcelona) i Cèsar Compte (exdirector del CAER) són els nous directors artístics pels pròxims quatre anys. El seu projecte parteix d’“escoltar” (indica Cèsar Compte) i de construir una programació per a tots els públics i que el relacioni també amb els altres equipaments de la ciutat (des d’El Modern, La Capsa i El Cèntric fins als centres cívics). També passarà a ser espai de formació per a l’ampliació de l’Escola de les Arts. La programació incentivarà la creació local i d’arreu amb residències artístiques que permetran de conèixer el procés de creació més enllà de veure només l’espectacle estrenat únicament. L’equipament s’ha reformat amb una factura de 12,5 milions d’euros. La direcció artística tindrà 350.000 euros per programar cada temporada, unes xifres que, en paraules de Cristina Alonso, han de permetre que les idees siguin viables: “És important que les paraules no se les emporti l’Excel.”

L’Artesà i El Modern compartiran programació i també cediran espais per a la formació de l’Escola de les Arts o per a espais de residència. Es mantindrà l’interès pel teatre més experimental però no es vol descuidar la programació més convencional ni tampoc la familiar. Seran programacions paral·leles que conviuran al llarg de tot el curs i que volen eliminar al màxim les barreres de disciplines. L’objectiu és que totes les entrades tinguin un cost límit de 15 euros. I el principal interès es connectar amb els joves de 0 a 18 anys: “És el públic del present.” Tot i així, Salvador admet que aquesta ambició es podrà començar a veure a partir del gener del 2020, un cop fetes les actuacions pel centenari de l’Artesà.

Alonso (que ha revolucionat el Sâlmon del Mercat de les Flors contaminant-lo de moltes altres disciplines artístiques) celebra el projecte del Prat de vincular ensenyament, cultura i participació, una demanda del sector, que li costa molt trobar receptors fora de la cultura. Fa pocs mesos el conseller Josep Bargalló va signar un projecte que blindava el projecte Interseccions, en què 15 d’escoles públiques completen el seu currículum escolar amb nocions de música, teatre, dansa anglès, patrimoni i científic i tècnic. Es va activar aquest mandat.

Paral·lelament, L’Artesà servirà per dotar d’espais l’Escola de les Arts, amb arts en directe a la música. A hores d’ara, hi ha 800 persones (entre canalla i adults) que aprenen a tocar un instrument a l’escola de música, que es finança amb les quotes dels alumnes, l’aportació municipal i una de la Generalitat.

L’enrenou sobre la protecció del patrimoni

Si la direcció artística de L’Artesà té clar que vol escoltar la potent xarxa associativa i integrar-la en les decisions de la programació, el regidor de Cultura, Rafa Milan, admet les queixes de ciutadans que demanaven la reforma íntegra de L’Artesà. Després de fer consultes, van veure que tot implicaria destruir l’original per fer una rèplica que complís els requeriments de seguretat. Alonso coneix les crítiques i les relativitza perquè eren més pel continent que pel contingut, on ells han de centrar els esforços.

Finalment, s’ha mantingut el cafè original i les façanes laterals. Ara, els 5.000 metres quadrats permeten garantir que es tracta d’un equipament pràctic que, a més, s’obrirà molt més enllà de la seva programació d’espectacles. Cristina Alonso i Cèsar Compte fa només tres mesos que dissenyen el projecte. Volen implicar-hi els ciutadans del carrer. Convocar passejades amb conversa per tenyir la programació d’allò que es demana. I és que la programació a L’Artesà pretén situar al mapa escènic internacional El Prat de Llobregat i alhora disposar d’una programació singular i pertinent” que debati temes candents de la societat”. L’actitud d’escolta, de fer preguntes a l’escenari, més que de resoldre amb respostes, fa que la ciutat sigui molt més oberta i integradora.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

societat

La biblioteca de Cassà de la Selva ja porta el nom de Maria Corominas

cassà de la selva
música

La cantant gironina Jost Jou debuta amb ‘MFQM’: més forta que mai

girona
poesia

Guillem Pérez: “El cor és el vehicle amb què avancen la lectura i la vida”

cadaqués
Cultura

Mor Eduard Lluís Muntada, la veu en català de Vyvyan, el punky d’‘Els joves’

societat

Lectura de poemes i dos concerts per Sant Jordi

santa coloma de farners
SALT

Una marató de contes i música per amenitzar la Diada de Sant Jordi

SALT
Els propers reptes

Els propers reptes

BARCELONA
ÒPERA / DANSA

El Liceu convidarà Bieito, Ollé, Castellucci i McVicar el 24/25

BARCELONA
LLIBRES

“Calonge, poble de llibres” prepara una gran festa per Sant Jordi

CALONGE