Música

Aniversari reivindicatiu

Andy Barker, DJ Vadim i Griffi participen en el concert per commemorar els vint anys del Freestyle, un festival multidisciplinar d’arts i música electrònica pioner

Bayona va estrenar en la primera edició, l’any 1999, el seu primer curt, ‘Mis vacaciones’

“Les coses han canviat molt, però l’any 1999 hi havia molts de perjudicis cap a la música electrònica i no era normal barrejar actuacions en directe amb discjòqueis, exposicions, instal·lacions de vídeo, curtmetratges, etcètera.” Qui explica això és Vicenç Batalla, membre del col·lectiu Exòtica Club que, l’any 1999, va organitzar el festival Freestyle, amb la participació d’un centenar d’artistes en un total de 37 concerts. El Freestyle va oferir tres edicions abans de desaparèixer i avui dissabte els excomponents de l’Exòtica Club, perquè el col·lectiu ja no existeix, celebraran aquest aniversari en tres indrets del centre de Terrassa i amb la presència, entre molts d’altres, d’Andy Barker, del 808 State, DJ Vadim i el productor terrassenc Griffi, qui, justament, va ser protagonista del primer festival perquè va ser el cap de cartell amb el seu grup d’aleshores, els Sólo los Solo.

Batalla ha explicat que la iniciativa de celebrar i “reivindicar” aquesta efemèride va partir d’un altre dels membres del col·lectiu, Toni Ramon, qui va aconseguir la implicació de La Casa de la Música, que és qui organitza el cicle Terrassa Música Modera, “justament el subtítol que tenia el festival fa vint anys”. Ramon va consultar la resta d’exmembres i tots van posar fil a l’agulla. “En aquelles èpoques érem una desena de persones fixes però aglutinàvem mitja dotzena d’entitats, col·lectius de noves músiques, d’arts plàstiques, de noves tecnologies vinculades a la cultura... i hem mirat de contactar amb tots”, hi afegeix Batalla.

Però el Freestyle, tot i tenir, en les dues primeres edicions, la Nova Jazz Cava com a escenari principal, era molt més que concerts, amb discjòqueis, en directe o acompanyats de multimèdia. Un concurs de maquetes de grups de música electrònica, únic en aquell moment a l’Estat, un altre de curtmetratges, en què Juan Antonio Bayona va presentar-hi en seu primer curt, Mis vacaciones, videoinstal·lacions, teatre experimental i debats també en formaven part. I per conjugar els col·lectius de creadors amb els estudiants, en una ciutat universitària en què hi havia una escola de multimèdia de la UPC, es va crear el Perifèrics, un festival paral·lel que també va tenir tres edicions, tot i que en dates diferents.

El primer festival va tenir lloc el mes d’abril de l’any 1999 i es pot considerar l’estatal, vista la procedència dels artistes. Tenia un pressupost de 4,6 milions de les antigues pessetes i es va tancar amb un dèficit del 12%. La segona edició, molt més internacional, va enfilar el pressupost fins a 8,5 milions de les antigues pessetes i el dèficit es va disparar fins al 28%. La tercera edició va baixar el pressupost fins a 5,3 milions de les antigues pessetes i va tancar amb un petit superàvit. Batalla té clar què va passar: “Érem massa agosarats artísticament; no pensàvem a quadrar els números sinó a oferir coses noves, úniques, imaginatives.” Els organitzadors, però, van arribar a la conclusió que no es podia mantenir el mateix nivell de qualitat dels dos primers festivals i, després del tercer, van decidir deixar de programar-lo.Batalla considera que la fi del certamen es va deure al fet que “no vam aconseguir professionalitzar l’estructura que teníem, ens va pesar massa l’idealisme”. “Va ser una llàstima amb el nivell artístic aconseguit i la projecció de ciutat que havíem aconseguit”, sentencia.La festa de celebració d’avui té tres potes, la de pagament tindrà lloc al Faktoria d’Arts, al carrer de la Rasa, entre dosn quarts d’onze de la nit i les cinc de la matinada. Des de Manchester, arriben als plats Andy Barker i Tony Ross que reivindiquen l’herència acid house d’aquesta ciutat. Barker no integrava la formació inicial dels 808 State, però sí com a dj des del 1989 i quan el 1991 van publicar un dels àlbums referents del gènere com és ex:el (amb veus de Björk i Bernard Sumner). Ross es va convertir, posteriorment, en el dj que escalfava els directes de la banda. Els últims anys, ambdós han tingut una residència The unfairground field a l’històric festival Glastonbury del Regne Unit.L’altra presència internacional és la de DJ Vadim, tot i que ara visqui entre Londres i Barcelona. Aquest natural de San Petersburg crescut als cosmopolites barris londinencs, es va convertir als anys noranta en un dels puntals del segell dels ritmes abstractes i negres Ninja Tune. En total, ha editat quinze àlbums. El darrer, l’any passat, Dubcather Vol. 3 amb una vintena de veus jamaicanes i de la resta del món per posar al dia el dance hall. Entre les seves múltiples produccions i col·laboracions, hi destaquen remixos per a Steve Wonder, Prince, Public Enemy o Kraftwerk. La seva sessió a Terrassa es produirà just després d’una gira per Nova Zelanda i Austràlia.Precisament, una d’aquestes col·laboracions de DJ Vadim va ser amb Griffi. El dj i productor terrassenc va aconseguir una projecció internacional amb el duo Sólo los Solo (amb el MC Juan Solo), el col·lectiu Chacho Brodas i el segell Del Palo des de l’estudi Strickly Jabugo. Sólo los Solo formaven part del cartell d’aquella primera edició poc després de la sortida del seu àlbum de debut Retorno al principio. Des d’aleshores, també ha treballat entre d’altres amb Mala Rodríguez, Tote King, Aloe Blacc o Foreing Beegars i, recentment, ha donat a conèixer nous valors com Lio, Sr. Chen i Ra (Matador Rockers) o Sara Bee.Per la seva part, Shakira Benavides, Dj Shak, és una veterana activista de l’underground barceloní que es va iniciar a la botiga Wah Wah Discos. Més endavant i a partir del 2004, va crear el projecte unipersonal que ja porta tres àlbums Lucius Works Here on explora el seu interès per la part més experimental de l’electrònica. En la seva última entrega, Detenido en el tiempo, es remunta a finals del segle XIX i la gènesi de la música moderna que va portar al directe el 2018 al Sónar.El directe de la nit el protagonitzarà el trio P&H que es retroba per a l’ocasió i que, individualment en cada cas, ja van participar en el primer i segon Freestyle. Dins d’aquest trio, que es va donar a conèixer el 2002, Huete es val dels seus coneixements com a dj per llançar la selecció, Parabolic (P), el sabadellenc Toni Martínez, que és un altre alter ego de T.I.K., s’encarrega d’introduir sobre la marxa loops i efectes digitals i assegura la sincronització entre àudio i vídeo i Juanjo Fernández (The Suicide Of Western Culture) s’ocupa de la programació visual i també de la inserció de sons en la seva altra vessant com a artista. La mateixa nit, Fernández es convertirà en Gnomalab VJ per acompanyar la música punxada per Andy Barker & Tony Ross i Dj Vadim.Paral·lelament i entre les cinc de la tarda i les nou de la nit, La Lluerna organitzarà una programació pròpia d’artistes sota el lema La Lluerna meets Freestyle al seu espai obert fa pocs mesos al carrer de Sant Leopold, prop de La Rasa. Impulsat per part dels membres de l’anterior col·lectiu Insomnis (que van contribuir al naixement del festival fa dues dècades), la vetllada comptarà amb artistes plàstics i visuals conjuntament amb sessions i directes d’Arketip Discs (Cyklos, jms, Makuto).Finalment i entre les cin de la tarda i les deu de la nit, diferents membres que van integrar l’Exòtica Club es succeiran com a djs a l’històric bar Reina Victòria de la Rasa on a l’edició del 2000 va punxar, per exemple, l’Ólvido Gara, Alaska. Els noms concrets i el tipus de música que sonarà serà una incògnita fins a l’últim moment, d’acord amb el mateix esperit obert que sempre havia caracteritzat el col·lectiu. Aquest diari, però, pot avançar què hi seran el mateix Batalla o Llorenç Roviras, també membre de l’Exòtica.L’esdeveniment forma part de la programació Terrassa Música Moderna, està organitzat per la Casa de la Música, amb la col·laboració de l’Exòtica Club, l’Associació per a la Promoció Cultural Indirecte i el col·lectiu La Lluerna.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona
Éric Besnard
Director de cinema

“Hem caigut en l’histerisme col·lectiu i no parem a pensar”

Barcelona
MÚSICA

Joan Magrané estrena a Peralada un responsori per a la Setmana Santa del segle XXI

girona
música

Twenty One Pilots actuaran al Palau Sant Jordi l’abril vinent

Barcelona
ART

Estudien si la part superior del mosaic de la Casa Navàs també és de Joaquim Mir

REUS
art

Mor Richard Serra, l’escultor monumental

barcelona