Arts escèniques

Primer Grec paritari

El festival d’estiu de Barcelona, que posa la mirada en la creació d’Austràlia a Amèrica, amplia el radi d’acció i de setmanes de funció per atraure nou públic

Un cartell específic al CCCB vol seduir el públic jove, que té més títols per aventurar-s’hi
Cesc Casadesús ha augmentat el cartell fins a 94 espectacles, i ha avançat el Grec al 25 de juny

En el tercer cartell del Festival Grec, dissenyat per Cesc Casadesús, s’ha arribat a la paritat de creadors: 50% de les obres tenen autoria femenina (segueix la manera de comptabilitzar de fa cinc anys, en què es considera que ja és una obra femenina si hi ha una direcció o una autoria). Casadesús convida a les passions (que tant commouen l’aborigen australià com l’urbanita de Nova York), amb un cartell que inaugura el 26 de juny amb música contemporània (Kronos Quartet) i que aspira a vendre fins a 175.367 entrades. Si al Teatre Grec l’any passat es van vendre unes 38.000 entrades, enguany pujaran fins a les 45.000. Les altres 130.000 es despleguen a les altres sales de Montjuïc i sobretot, en un Grec Ciutat que entra en sales com La Gleva, Akadèmia, Hiroshima, Antic Teatre, Palau de la Música, La Pedrera, La Caldera, L’Antic Teatre o Drassanes, a part de TNC, Romea, Villarroel, Condal, Goya, SaT! o Sala Beckett amb un treball de l’autora resident: Victòria Szpunberg (Amor mundi) i un altre de T de Teatre (Cançó per tornar a casa).

El Grec d’enguany disposa de reclams internacionals com ara Peeping Tom (completa la seva trilogia, amb Kind), Ivo van Hove (Tan poca vida, “El millor que li he vist”, diu Casadesús del director de Tragèdies romanes), Bob Wilson/Isabelle Huppert (amb un monòleg que donen veu a Maria Estuard: Mary Said what she said) o Rodrigo García (el retorn a Barcelona des de fa anys amb Enciclopedia de fenómenos paranormales Pippo i Ricardo). El Grec també dona alternatives a joves companyies com Parking Shakespeare (farà l’espectacle de clausura en el seu desè aniversari), els Pirates o The Mamzelles (braç a braç amb la Mama de Nova York), Baró d’Evel, Les Antonietes, Atresbandes i Sixto Paz. També torna La Fura dels Baus recuperant Manes.

En total es programen 94 espectacles (11 títols més que l’any passat) tot i mantenir el pressupost de 3,3 milions d’euros. Un dels reptes d’aquesta edició és enfortir la vinculació amb el públic jove. Hi haurà una dotzena de títols adreçats específicament a ells i una programació molt concreta al CCCB, amb una festa d’inauguració amb discjòquei, concerts i gresca específica. Bona part d’aquesta programació s’ha fet amb el suport del Festival RBLS, que treballa aquesta franja d’edatdes d’un any i mig. Hi haurà espectacles comunitaris (en què ells mateixos faran d’actors, com el treball dels joves del Raval amb Constanza Brncic i Albert Tola, Els nous). També Roger Bernat (Flam) prepara una partitura “exclamativa”. Per Casadesús, cal insistir que els menors de 30 anys tenen l’opció de comprar els espectacles a 15 euros: una tarifa plana de fa temps, que no coneixen encara. També hi ha una selecta tria d’espectacles familias amb companyies com Marie de Jongh, Aracaladanza o Marduix i ZumZum Teatre.

L’espectacle teatral del Grec (la inauguració clàssica), Jerusalem, la dirigirà Julio Manrique amb Pere Arquillué de cap de cartell interpretant una mena de Falstaff actual. També al Grec es repetirà l’aventura de presentar un musical sencer: aquest cop serà la primícia de La tienda de los horrores, el nou treball d’Àngel Llàcer i Manu Guix. O el circ australià jove amb Backbone.

Al Grec Ciutat, destaquen apostes com la nova producció de Sílvia Munt (Casa de nines, 20 anys després) al Romea. Jordi Casanovas posa al Goya VaLENCiANA, teatre documental per repassar el tràgic cas Alcàsser. La sala completa el programa amb El cartógrafo, de Juan Mayorga. A La Villarroel una peça emocionant de Joel Joan Nenes i nens i Les Antonietes amb Un dia qualsevol, que imagina l’entrada d’una àvia en una residència.

Una tria per als més aventurers

Gràcies al suport dels festivals de Melbourne i de Nova York, també s’aposta per personatges a descobrir. Els més valents no en sortiran defraudats, avança Cesc Casadesús.

24-Decade History pop music

Taylor Mac, amb una estètica marginal, explica la història d’Amèrica del 1776 fins avui.

Campo Minado

Lola Artas recull tres veterans de l’exèrcit britànic i tres d’argentins. Les Malvines de fons.

N!GGA

Nora Chipaumire desplega un contundent discurs polític anti-Trump.

Así bailan las putas

Sixto Paz convida la periodista Júlia Beltran i la seva professora de twerking en un espectacle inclassificable.

In Wonderland

Alícia Gorina deixa que psicoanalitzin els seus espectacles anteriors.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

llibres

Immigració obligada narrada pels protagonistes

Barcelona
opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda