Cultura

Més seductor encara

Trapezi, la fira estratègica del circ de Reus, amplia el seu pressupost a mig milió i reforça coproduccions amb Fira Tàrrega i el festival Mercè Arts del Carrer

La nova tria artística dona més pes al cabaret i inclou un treball de ‘clown’ de Circus Ronaldo
L’Institut Català de les Empreses Culturals admet que cal promoure el pla d’impuls al circ

El Trapezi continua creixent en ambició, en la tercera edició de la direcció artística de Leandro Mendoza (Cíclicus Espectacles). Continuarà l’increment de pressupost en aquesta 23a edició fins a 504.000 euros (el 2017 va ser de 375.000 i el 2018, de 440.000 euros). Això permet de donar un format més rodó al cabaret, amb direcció de Martí Torras i Fàtima Campos (que també es programarà al festival Mercè Arts del Carrer, durant les festes de la Mercè de Barcelona) i de coproduir el nou treball de Toti Toronell i Pere Hosta: Dioptries. La fira Trapezi, que pretén impulsar estratègicament el sector del circ de les companyies catalanes, reforçant la gira arreu, també es fa atractiva internacionalment amb el preciós Fidelis Fortibus, de Circus Ronaldo, que estrena el nou treball d’Escarlata Circus (Quan els crancs portin talons) i aixeca el surrealista Nu del Circ de Nou Barris, amb direcció de Quim Girón, que es va estrenar per Nadal a Barcelona. Del 9 al 12 de maig s’apleguen un centenar de funcions que aspiren a atraure fins a 100.000 espectadors, principalment en actuacions al carrer els dissabtes a la tarda. El seu objectiu és ser més seductor que mai.

El Trapezi es caracteritza per reunir propostes de circ contemporani en què els equilibris i l’humor es fusionen amb una dramatúrgia sovint carregada d’emoció i ànima, més que d’un conte concret. Per exemple, els de Kaaos Kaaaoms alternen el mans-mans i les banquines amb una peça que prova de tocar el cel amb la complicitat de nascuts en cinc països diferents. El seu antagònic és Circo no Ato amb Entre gentilezas e extermínios que reversionen la Ventafocs denunciant el consumisme actual per mitjà d’un joc acrobàtic. L’equilibri amb nous elements de base es podrà veure a Ovvio, del Kolektivo Lapso Circ, i l’acrobàcia amb boles de fang de Jimmy González (D’argile). Efectivament, Mendoza insisteix en la seva voluntat de mostrar a Reus un circ que connecti amb l’espectador amb “estètiques, dramatúrgies i tècniques noves”.

D’entre les millores logístiques, destaca la nova graderia que hi haurà a la plaça de la Llibertat, que tindrà un capacitat d’un miler de persones. També es vol dignificar el treball de les escoles de circ. Si darrerament es proposava que elaboressin un espectacle conjunt alumnes de la Rogelio Rivel de Barcelona i de Carampa de Madrid, han decidit aquest cop que cada centre faci el seu propi espectacle i que es pugui veure a La Palma, en un espai recollit i que gaudirà de les millors condicions tècniques. Es programaran, en total, un centenar de funcions de 31 companyies en 22 espectacles diferents (el cabaret acull l’actuació de diverses companyies). Si l’any passat l’aparició d’Itziar Castro i Piero Steiner ja van donar un toc teatral al cabaret, aquest any es vol fer un pas més amb el retorn de l’equilibrista i clown Alba Sarraute (que ha tornat a Catalunya després d’una llarga etapa a Bèlgica i a Las Vegas amb el Cirque du Soleil).

Toronell i Pere Hosta fa un any llarg que signen un divertit i insòlit duet amb Escargots (preestrena a la Fira Mediterrània 2017). Ara, Toronell reprèn una idea que ja va provar amb Pepa Plana a Fira Tàrrega el 2014 (Despistats). Una acció entre dos pallassos en què una cortina separa la graderia i es produeix una mena de competició de riures a cada banda del cercle. Ara s’hi afegeix una mena de passadís central i la música que val per als dos bàndols (en un es donen sortides clàssiques i en l’altre, de contemporànies, segons avançava Mendoza en la presentació de fa alguns dies al Palau Marc, del departament de Cultura). Aquest espectacle també té el suport de Fira Tàrrega, de Mercè Arts del Carrer i de l’Ajuntament d’Olot.

El circ és una assignatura pendent pel departament de Cultura. Ho confirmava el mateix director de l’ICEC (Institut Català de les Empreses Culturals), Miquel Curanta. A la vegada que el departament de Cultura ha ampliat el pressupost del Trapezi, també assumeix l’objectiu d’implementar una pla d’impuls al circ que tingui una implantació similar a la que està aconseguint el pla d’impuls de la dansa actualment. Paral·lelament, fa mesos que es treballa per un pla específic per revitalitzar també el teatre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.