Arts escèniques

Crítica

òpera

Una força irresistible

Puccini és menystingut per molts aficionats exigents de l’òpera perquè el consideren, entre altres coses, un compositor truculent i populista. Confesso que no és el meu cas i que m’apassiona Tosca, de què l’acte II em sembla devastador amb els crits del torturat Mario Cavaradossi irrompent en la línia melòdica agitada per turbulències emergides del desig sexual i de la crueltat del poder. Tanmateix, abans d’entrar al Liceu i mentre observava el cartell que anuncia que la programació de l’any vinent serà una mena de compendi de grans èxits operístics, recordava que fa cinc anys s’hi va representar aquesta obra de Puccini amb el mateix muntatge escènic (fruit d’una coproducció del teatre barceloní i de la Maestranza de Sevilla) de Paco Azorín que, amb resultats desiguals, parteix d’una concepció realista, pel que fa a l’acte I, localitzat a l’església de Sant’Andrea della Valle, per derivar cap una certa abstracció que culmina al terrat del castell de Sant’Angelo. És així que el gust de tornar a veure Tosca es barrejava amb una certa sensació de repetició sense que, a més, repetís el millor de les funcions de fa cinc anys: la soprano Sondra Radvanovsky. El cas és que no vaig poder assistir a l’estrena del primer repartiment, encapçalat per la soprano en alça Liudmyla Monastyrska, i ho vaig fer a la del segon, en què la russa Tatiana Serjan interpreta Floria Tosca. Em va semblar que la seva veu i presència són adequades per transmetre la personalitat de la diva enamorada del pintor Mario Cavaradossi, encarnat per Roberto Aronica amb un cant poc polit d’imperfeccions, però amb convicció dramàtica. Com és sabut i com en el cas de tantes altres obres dramàtiques, el malvat és una peça fonamental de Tosca: Lucio Galla va defensar amb elegància el concupiscent i cruel baró Scarpia. Conformada en part amb secundaris habituals del Liceu, com ara els benvolguts Francisco Vas i Stefano Palatchi, la resta del repartiment funciona, mentre que l’orquestra, dirigida pel nord-americà John Fiore, va aportar el degut dramatisme, si bé amb certa estridència per part de la secció de vent. Finalment, sense tractar-se d’una producció memorable, la força de Tosca em va semblar novament irresistible.

Tosca
Direcció musical: John Fiore. Direcció d’escena: Paco Azorín
11 de juny, Gran Teatre del Liceu


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

obituari

Mor als 63 anys Laurent Cantet, Palma d’Or de Canes per ‘La classe’

París
CULTURA

La Mostra Nacional de Teatre Amateur compleix vint anys a Pineda

PINEDA DE MAR

Un tribunal anul·la la condemna contra el productor Harvey Weinstein

Nova York
Cultura

Mor Mike Pinder, cofundador i teclista de The Moody Blues

ART

Una trentena d’obres aspiren al premi d’escultura Vila Casas

Palafrugell
art

El Museu de l’Empordà dedica una retrospectiva pòstuma a Adrià Ciurana

Figueres
música

Nostaldisc celebrarà el 1r campionat gironí de rebobinat de cintes de casset amb ‘boli’ Bic

sant gregori
Torroella de montgrí

El talent més internacional omple de màgia el 12è Fimag

Torroella de Montgrí

Els Premis d’Arquitectura ja han seleccionat les 24 obres candidates

Girona