Cinema

Contra l’algoritme

En l’era dels algoritmes és difícil sortir per la tangent i encara més rebel·lar-te contra tot allò que ens ve mastegat. Les xarxes socials, internet o la televisió per streaming pressuposen el que ens agrada o ens deixa d’agradar a partir d’un complex programa de càlculs matemàtics que marquen cada vegada més les nostres vides. En l’era de Netflix, en què la majoria de sèries i pel·lícules semblen sorgides del mateix patró, hi ha cineastes que no combreguen amb el mainstream i, de manera natural, no imposada, cerquen altres vies creatives. Entre ells, destaca Isaki Lacuesta, que dijous al vespre va protagonitzar l’acte anual commemoratiu del Museu del Cinema El cinema que agradava a Tomàs Mallol. A més de col·leccionista, Mallol com a cineasta va realitzar la seva filmografia des dels marges de la indústria, des de la més absoluta llibertat, amb una clara vocació artística. I és més, com a espectador, els directors que més li agradaven van ser sempre aquells que van practicar aquesta idea de cinema i Isaki Lacuesta com un dels que més agradava a Tomàs Mallol.

L’acte, conduït per la crítica de cinema Íngrid Guardiola, va servir per aprofundir en diferents aspectes del modus operandi del realitzador, que sempre treballa amb multiprojectes perquè, com diu, “dels nou o deu que tinc en projecte només un sol obtenir finançament”. Definit per Guardiola com a “cineasta de l’imprevist”, Lacuesta va admetre que prové d’una escola de mestres com Jordà, Guerín i Recha “capacitats per reaccionar durant el rodatge, atents a allò que passa i no és al guió, i la càmera capta”. Filmar, per a ell, és com una “jam session de jazz, més que no pas la interpretació d’un pentagrama”. El diàleg va donar per a molt, fins i tot per a un conat de polèmica quan, en parlar de fugir de la recerca formal perfeccionista, Lacuesta va criticar Mort a Venècia i una entusiasta del film, de Visconti i del mateix Lacuesta va demanar explicacions (no sense rialles). Més perill va provocar Íngrid Guardiola quan va dir que “Netflix ha matat Black Mirror” i Lacuesta s’hi va sumar, per immediatament driblar i no continuar tirant-se pedres a la teulada. Va recordar que la plataforma li va comprar els drets de La propera pell i va aprofitar per anunciar que té previst canviar de model i que a partir d’ara vol combinar grans produccions amb films més modestos però més llibertat creativa. I aleshores em va quedar una pregunta pendent: per quan un episodi de Black Mirror fet per ell?!



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA