Música

Bad Gyal remou el Sónar

La cantant maresmenca es consagra en el festival, que perd 21.000 espectadors per la vaga i el canvi de dates

A Cecilio G, cantant de trap del Bogatell, se li va brindar una entrada en cavall a l’escenari

Bad Gyal, alter ego de la maresmenca Alba Farelo, de 22 anys, va erigir-se ahir en la gran protagonista del Sónar de Dia, en què, a mitja tarda, i sota un sol inclement, va coronar una setmana determinant per a la seva trajectòria fulgurant, amb un concert fa set dies al Moma de Nova York i el fitxatge per a Interscope, discogràfica de Madonna, Lady Gaga i Eminem, amb què preveu fer el salt definitiu a l’arena internacional. Farelo, que en la seva darrera visita al festival, fa només dos anys, tot just era un fenomen de les xarxes socials, va presentar en el Sónar Village l’espectacle Bad Gyal soundsystem, amb un pes significatiu de les coreografies, compartides amb quatre ballarines i riques en aquests moviments de glutis coneguts com a twerking. La cantant, després que les seves ballarines onegessin quatre banderes, va començar el xou amb Jacaranda (“So papi come closer to me tonight que yo tengo culo pa rebotar”) i, durant una hora, davant de la mirada del seu pare, l’actor Eduard Farelo, a la taula de so, va interpretar temes com ara Blink (“Me gusta el perreo, me gusta el perreo, si quieres te lo enseño y lo querrás de nuevo”) i Hookah, un tema estrenat feia només 24 hores que, a l’hora del concert, ja acumulava més de mig milió de visites a Youtube. Bad Gyal no va emprar el català per dirigir-se a l’audiència però sí en una cançó, Yo sigo Iual, abans de la qual va donar les gràcies a la seva família per acompanyar-la i va confessar que, el d’ahir en el Sónar, era “un somni fet realitat”. “Jo estava mal, mai cobrar, no m’haig de preocupar; jo estava molt perduda quan em vaig posar a cantar; jo em sentia una merda, ara soc un exemple”, canta Farelo, que fa només tres anys treballava en un forn de pa, en la cançó. Després del seu pas ahir pel Sónar, Bad Gyal farà rodar el Soundsystem per països com ara Mèxic i els Estats Units. L’efervescència de les noves músiques urbanes a Catalunya, a més de Bad Gyal, va posar-se també en relleu amb l’actuació –plena de gom a gom– del cantant de trap del Bogatell Cecilio G, que a Million dollar baby canta “A los 16 me colé en el Sónar, ahora Sónar me paga por cantar” i a qui el festival va voler “honorar” fent-lo entrar dalt d’un cavall a l’escenari Sónar XS.

105.000 espectadors

La d’ahir en el Sónar de Dia va ser, també, tarda per fer balanç. En una compareixença davant de la premsa, els directors del festival van xifrar en 105.000 espectadors (46.000 en les tres jornades diürnes, 59.000 en les dues de nit) els que han passat enguany per Fira Montjuïc i Fira l’Hospitalet, fet que significa una pèrdua de 21.000 persones amb relació a l’any passat. Els directors del festival, pel qual ha passat gent de 120 països, van atribuir la pèrdua de públic a “la gestió” de la vaga dels riggers i al canvi de dates –de juny a juliol– imposat per Fira Barcelona, tot i que van assegurar també que el Sónar, en molts aspectes, havia sortit “enfortit” de la que han qualificat com la crisi més gran dels seus 26 anys d’història.

Stormzy, sons urbans a l’Anglaterra del ‘Brexit’

Envalentit gràcies al seu triomf ara fa tres setmanes en el Festival de Glastonbury, on va convertir-se en el primer britànic negre a esdevenir cap de cartell (“una fita no únicament per a Glastonbury sinó també per a la història cultural del nostre país”, segons va qualificar-ho el líder laborista Jeremy Corbyn), el raper Stormzy va aterrar divendres a la nit en el Sónar en funcions de substitut d’A$ap Rocky, en presó provincial després d’haver estat involucrat en una escaramussa a Estocolm. “A$ap Rocky lliure!”, va proclamar Stormzy, que no ha oblidat el seu pas pel Sónar, aleshores com a talent en projecció, l’any 2016.

Tot i no tenir, a diferència de Glastonbury, l’acompanyament d’un cor de gòspel o el Ballet Black –una companyia de dansa integrada exclusivament per ballarins negres i asiàtics–, Stormzy va convèncer el públic del Sónar amb una furiosa exhibició de grime, amb projeccions en blanc i negre tant del barri de Croydon, que és d’on prové, com del Big Ben. Es va guanyar bona part de l’audiència amb el seu remix del Shape of you, d’Ed Sheeran, i amb una hora escassa en va tenir prou per fer-nos intuir les ires i neguits de la nova joventut filla de la immigració a l’Anglaterra del Brexit.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona
Éric Besnard
Director de cinema

“Hem caigut en l’histerisme col·lectiu i no parem a pensar”

Barcelona
MÚSICA

Joan Magrané estrena a Peralada un responsori per a la Setmana Santa del segle XXI

girona