Llibres

Mendoza i la novel·la de pirates

Eduardo Mendoza presenta ‘El negociado del yin y el yang’, segona part de la seva trilogia de la Transició

“La transició política es podia haver fet millor, però li poso una nota alta”

Elegant i amb l’actitud bonhomiosa de sempre, Eduardo Mendoza (Barcelona, 1943) atén els fotògrafs dels mitjans de comunicació. La cita és a la Casa del Llibre de la Rambla de Catalunya, on va fer la roda de premsa per presentar El negociado del yin y el yang (Seix Barral), segona part de la trilogia sobre els anys del final del franquisme i la Transició, continuadora d’El rey recibe, del 2018. L’autor de La ciutat dels prodigis mostra una certa perplexitat i no defuig el pessimisme cada cop que se li pregunta sobre el futur del país, però ho contraresta amb el seu sentit de l’humor, primer i gran protagonista de la seva obra, també de la trilogia protagonitzada per Rufo Batalla, que Mendoza va definir com el seu alter ego i que recorda el 1975, immediatament abans de la mort del general Franco, “un moment que vaig viure d’una manera presencial”, per afegir-hi: “Ara s’observa d’una altra manera, però aquella mort va deixar una generació desvalguda, sense infància ni joventut.” La primavera del 1975, “Franco tenia els dies comptats i ningú es podia imaginar la importància que tindria la seva mort per a la societat”, però la incertesa era gran perquè en certs sectors es vivia un clima prebèl·lic, amb el soroll de sabres dels militars, els atemptats i les pretensions d’infinitat d’organitzacions polítiques. Mendoza va postil·lar que “Franco tenia la qualitat de ser ridícul”.

Rufo Batalla ho viu tot plegat des de l’hivern novaiorquès, la sensació d’estar perdent-se alguna cosa en una Espanya en què es respiren aires de canvi davant l’alarma d’alguns dels sectors més conservadors del búnquer. La mort d’un familiar el farà tornar a Barcelona, on retrobarà la mare –que ja no fa cas de gaire res– i els seus germans, entre ells un que l’incitarà al viatge. Amb la premissa que “l’objectiu de la trilogia és recordar com vivíem”, Mendoza traça una òpera bufa en clau picaresca i amb components de “novel·la de pirates” que li permet viatjar amunt i avall.

En la roda de premsa va evocar quan Barcelona o Nova York eren simples ciutats de pas, que ningú imaginava que tindrien l’èxit turístic que han tingut, fins a l’extrem de poder escollir un apartament al centre de Manhattan un mes després d’haver-lo vist per primer cop: “I no havies de pagar l’electricitat durant un any.” També va posar l’exemple del menjar japonès, que ningú hauria valorat que seria exportable perquè se’l considerava cru i poc artesanal: “Ningú pensava que desplaçaria la gastronomia francesa.” Tots aquests canvis l’han impulsat a una relectura: “No m’interessa tant la Transició com el concepte de Transició. Pràcticament ningú ha parlat del que va significar en el terreny econòmic.” També es va mostrar crític: “La Transició es podia haver fet millor, però li poso una nota alta” veient tots els perills de la violència i la involució latent. Va sentenciar que el resultat és positiu: “Ens hem convertit en un país europeu més.” Es va mostrar pessimista sobre la situació actual, tot i mantenir l’esperança: “No sé si té solució, però hi ha solucions.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA
CrÒNICA

Un Sant Jordi fred, però esplendorós