Cinema

Crítica

cinema

Una Salomé contemporània

A mesura que ha reduït la seva activitat com a productor, que sempre ha exercit apostant per un cinema fora de les normes, Lluís Miñarro va convertint-se en director. Va començar en el terreny documental, amb Blow horn i l’esplèndida Familystrip, i després va atrevir-se amb la ficció amb Stella cadente, en què la figura històrica d’Amadeu de Savoia, el rei reformista condemnat al fracàs, li dona joc per referir-se irònicament al present i, amb un esperit hedonista, afirmar-hi el plaer i la importància de la bellesa. Continua atrevint-s’hi amb Love me not, on remet sense complexos a un mite, el de la Salomé bíblica, per confrontar-lo a un context contemporani marcat per una de les guerres motivades pels interessos, la cobdícia i la voluntat de domini.

Miñarro, que ha dit que la pel·lícula va sorgir com una resposta a les tortures a la presó d’Abu Ghraib, ha tingut present la Salomé d’Oscar Wilde, però la seva visió és menys romàntica i, de manera volguda, menys transcendent que la de l’escriptor irlandès. Aquesta Salomé contemporània (amb el físic androgin d’Ingrid García Jonsson) travessa en jeep el desert. Com en el relat bíblic, és cobejada i assetjada pel seu padrastre (Francesc Orella), que en aquest cas és un general corromput, mentre que la seva mare (Lola Dueñas) es complau en la podridura moral: dos personatges intencionadament a frec de la caricatura. Mentre tots la desitgen, Salomé només desitja un home que no la desitja i que està empresonat per haver bramat moralment en contra de tothom i haver fet les prediccions més terribles amb un capteniment fonamentalista. La història és coneguda i Miñarro la segueix a la seva manera, però adaptant-la per exercir la seva llibertat creativa, assumint el risc de presentar un cert caos i de desconcertar els espectadors. La seva llibertat hi és tant en la mirada crítica cap al món actual com en un humor indefinible amb el qual no amaga el seu costat frívol i esbojarrat; en la sensualitat dels cossos i l’ambigüitat sexual; en com, havent rodat a més el film a Mèxic, hi palpita el fantasma de Buñuel en l’onirisme de moltes imatges i el gust per la fantasia surrealista; en la revisió particular dels gèneres de Hollywood, de manera que hi ha alguna cosa del western, sens dubte del melodrama i també del cinema còmic amb una parella de soldats que s’anomenen Hiroshima i Nagasaki; en el fet que no té vergonya a l’hora d’acostar-se al kitsch i, entre altres detalls, recordar que també hi ha la Salomé del Vivo cantando!

Love me not
Director: Lluís Miñarro. Int.: Ingrid García Jonsson, Francesc Orella, Lola Dueñas
Catalunya, 2019


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Love Me Not

«Love Me Not»

Gènere: Drama
Direcció: Luis Miñarro.
Intèrprets: Oliver Laxe, Ingrid García Jonsson, Lola Dueñas.
Valoració crítica: [ep] [ep] [eb] [eb]

Publicat a

[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA