Art

El mètode de Fita

Una exposició i una jornada formativa fan memòria del llegat de l’Estudi d’Art de Montjuïc, on de 1979 a 1998 es va formar tota una generació d’artistes gironins

El seu taller va omplir un buit en una ciutat on no existia cap espai acadèmicament organitzat

L’any 1979, Domènec Fita va obrir a la seva casa taller de Montjuïc l’Estudi d’Art, un espai per a la formació artística en una ciutat que no en tenia cap des de les llunyanes acadèmies de Josep Aguilera, Joan Carrera o Joan Orihuel. Ni els artistes que començaven, ni els estudiants que aspiraven a ingressar a l’Escola de Belles Arts de Barcelona no tenien cap centre de referència on aprendre l’ofici, preparar-se per a la professionalització, compartir els dubtes o posar a prova el seu talent, excepte acudint a l’estimable suport d’Isidre Vicens, que oferia classes particulars al seu domicili. Fita, interessat en els processos creatius i encuriosit per tota classe de materials, formats i sensibilitats, va saber detectar un buit que el seu estudi contribuiria a omplir durant prop de vint anys, durant els quals invitaria sovint altres artistes amics a impartir classes, com el mateix Isidre Vicens, l’arquitecte Josep Duixans o Narcís Negre, i organitzaria xerrades i col·loquis per ampliar coneixements. Alguns dels seus alumnes van acabar acompanyant-lo en la labor docent, com Mercè Huerta, Ignasi Esteve i Pere Romagós, però el més important és que va despertar vocacions en gent de tota classe, des de mainada a mestresses de casa, des de metges i advocats a estudiants, als quals inculcava sobretot el valor de l’autenticitat i a qui animava a perseverar organitzant des del primer any de vida de l’Estudi d’Art una exposició col·lectiva dels seus treballs. “En principi, tots els meus alumnes són artistes”, va declarar quan el taller era a punt de complir el desè aniversari i ja havia acompanyat prop de mig miler d’alumnes en la pràctica de l’art, entre ells Barraca, Roser Bover, Jordi Martoranno, Dolors Bosch, etc.

Entropia a l’acadèmia. 1979-1998, una exposició que s’inaugura demà a la seva fundació, a l’últim pis de la Casa de Cultura de Girona (19.30 h), fa memòria d’aquella època i del seu mètode didàctic amb una selecció dels dibuixos que feia servir per preparar les classes i que tindrà continuïtat, els dies 6 i 7 de març, amb una jornada formativa i uns tallers pràctics amb el títol Les didàctiques de l’art. El llegat de l’Estudi d’Art Fita. L’objectiu, tant de l’exposició com dels tallers, és revalorar les estratègies pedagògiques de l’Estudi Fita, on es van arribar a impartir disciplines com ara la ceràmica, el tapís i l’escultura, encara que s’acabés dedicant sobretot a la pintura i el dibuix. No és estrany que el professorat del tallers proposats ara estigui format per molts dels seus exalumnes i col·laboradors: Clara Oliveras, Dolors Picazo, Sebi Subirós, Zael i Maria Àngels Feliu, i que a les jornades d’estudi on es plantejarà la vigència i el potencial del mètode Fita, coordinades amb la UdG, hi siguin també Kim Bover, Maria Escatllar, Jordi Armengol, Ester Baulida, Carme Gifreu,Ignasi Esteve i Marc Palau. Per assistir a les jornades, a un preu 10 euros, cal inscripció al web de la fundació (www.fundaciofita.com).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

guardó

Antonina Canyelles, premi Jaume Fuster

Barcelona
Cinema

Blanes estrena un festival de cine que reconeix la trajectòria de Mònica Randall

Blanes
Llibres

Òmnium impulsa una recollida de llibres per renovar el fons de les biblioteques

Barcelona

Faulkner, l’autor de les mil veus

Barcelona
MÚSICA

Guillamino: “A la música del país, li falta un sentiment una mica més de tribu”

BARCELONA
música

Lecocq debuta amb ‘Sous la glace / Sota el gel’, un manifest bilingüe contra la superficialitat

la bisbal d’empordà
Crítica
música

Blau de Colònia

GIRONA
calonge

L’Orquestra Di-versiones encapçala el cartell del tercer OncoMusic Fest

calonge

Llum verda a la nova biblioteca central pendent de trobar el finançament de 13,9 milions

SANT CUGAT DEL VALLÈS