Cultura

Serretes virtuals

La 54a edició dels premis Serra d’Or es concedeixen, tot i haver d’anul·lar el tradicional acte de lliurament

El premi de narrativa és per a Víctor Garcia Tur i el de traducció, per a Arnau Barios

Els premis de la 54a edició dels Serra d’Or s’haurien d’haver lliurat demà, dia 2 d’abril, al llarg de la cerimònia habitual amb tots els guardonats recollint –davant els mitjans de comunicació i els convidats– la serreta d’or de solapa, que substitueix simbòlicament la dotació. Atès el moment d’aïllament preventiu que vivim, la direcció de la revista va decidir suspendre l’acte. Un cop s’haurà recuperat la normalitat, Publicacions de l’Abadia de Montserrat estudiarà com i quan es lliuraran els guardons.

Això no fa enrere les tries fetes pels respectius jurats de les obres més destacades publicades el 2019, i sense que s’hagin presentat a concurs.

L’obra Fugir era el més bell que teníem (Club Editor), de Marta Marín-Dòmine, ha estat guardonada amb el Premi Crítica Serra d’Or de novel·la; Ictiosaure (Edicions 62), de Dolors Miquel, ha rebut el Premi Crítica Serra d’Or de poesia; Víctor Garcia Tur, amb El país dels cecs (Proa), el Premi Crítica Serra d’Or de narrativa; Àlex Susanna rebrà el Premi Crítica Serra d’Or de dietari per Paisatge amb figures (Proa), i Arnau Barios, el Premi Crítica Serra d’Or de traducció per Eugeni Oneguin, d’Aleksandr Puixkin (Club Editor). Aquests han estat els premiats en l’apartat de literatura i assaig.

Pel que fa a l’apartat de recerca, David Ballester i Manuel Vicente han guanyat el Premi Crítica Serra d’Or de Recerca (Humanitats) per l’obra Corre, democràcia, corre. Manifestacions i repressió policial a la Catalunya de la Transició (1975-1980) (Editorial Base). 150 anys de taules periòdiques a la Universitat de Barcelona (UB), de Santiago Álvarez i Claudi Mans, ha obtingut el Premi Crítica Serra d’Or de recerca (altres ciències). I Language attitudes, national identity and migration in Catalonia: “What the women hav to say”, de Mandie Iveson, ha rebut el Premi Crítica Serra d’Or de catalanística.

Dins l’apartat de teatre, l’obra Dinamarca, de Josep Lluís i Rodolf Sirera, s’ha endut el Premi Crítica Serra d’Or de teatre al text de teatre català donat a conèixer per l’estrena o l’edició, per “la visió crítica, crua i documentada amb què culmina la trilogia Europa en guerra, dedicada a les silenciades complicitats de la població ocupada amb els horrors nazis, i que tanca la fèrtil producció de tema històric dels dramaturgs valencians a causa del sobtat traspàs del primer”; Stabat Mater, dirigida per Magda Puyo, rebrà el Premi Crítica Serra d’Or de teatre a l’espectacle teatral, per “la dificultat d’adaptar el complex món dramatúrgic d’Antonio Tarantino, resolt amb mestratge per la direcció de Magda Puyo i la brillant interpretació en solitari de Montse Esteve”; i el Premi Crítica Serra d’Or de teatre a l’aportació més interessant ha anat a parar a la companyia La Calòrica per “mantenir-se fidel durant deu anys a una personalitat pròpia amb el permanent acompanyament de l’autoria singular de Joan Yago; la feliç recuperació de Feísima enfermedad y muy triste muerte de la reina Isabel I –el seu primer espectacle– certifica una trajectòria artística tan allunyada de les modes del moment com aplaudida i reconeguda per la crítica i el públic”.

Finalment, en l’apartat de literatura infantil i juvenil, el Premi Crítica Serra d’Or infantil és per a l’obra Plous o fas Sol? (Akiara Books), amb text de Mireia Vidal i il·lustració d’Anna Font; el Premi Crítica Serra d’Or juvenil creació a la trilogia La llum d’Artús (Barcanova), de Raimon Portell; mentre que el Premi Crítica Serra d’Or juvenil coneixements, és per a Jo i el món: una història infogràfica (Zahorí Books), de Mireia Trius i Joana Casals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Els museus gironins es reinventen

girona
JORDI COSTA
RESPONSABLE D’EXPOSICIONS DEL CCCB

“Si es fes una exposició sobre el trap al CCCB, molts arrufarien el nas”

BArcelona

Un Auditori amb vuit directores i un nou cor

BARCELONA

L’odissea de Medusa Box

la bisbal d’empordà
Un ‘Cant dels ocells’per al record
LA MÚSICA

Un ‘Cant dels ocells’per al record

Músics pagats, Planestiueja’t suspès

Les Planes d’Hostoles

La Marta Rius, en acústic a Youtube

Un moment ideal per visitar els museus que tenim més a prop

girona

El gran festival familiar a internet