Cinema

Dels cinemes a la xarxa

El D’A Film Festival inicia avui amb un film de Christophe Honoré una edició en línia a través de Filmin, que des del 19 de maig acollirà també el Docs Barcelona

“Algunes pel·lícules han caigut pel camí, però s’ha salvat el 70% de la programació”

“Més que difícil, va ser una decisió ràpida”, diu Carlos R. Ríos, director del D’A Film Festival, sobre la “mutació” d’aquest esdeveniment en un festival cinematogràfic en línia. Mentre es parla del desconfinament i les condicions de reobertura de les sales de cinema a finals de maig, un dels primers festivals víctima del coronavirus inaugura avui una edició per internet, a través de la plataforma Filmin, que s’allargarà fins al 10 de maig. Durant aquests dies, es podrà gaudir de 45 llargmetratges i 20 curts. Els espectadors que no són abonats a Filmin podran veure tots els films del festival amb un abonament de 25 euros –que inclou també tres mesos d’accés a la resta de continguts de la plataforma–, o veure les pel·lícules individualment per un preu de 3,95 euros i els curts per 0,95 euros. Els que ja són abonats de Filmin poden veure en obert tot el D’A 2020.

Carlos R. Ríos explica que van haver de decidir què feien al voltant del 13 de març: “Abans de la declaració de l’estat d’alarma vam veure que es complicava i estàvem pensant si anul·lar-lo o posposar-lo –recorda–. Però no era la nostra intenció complicar l’agenda cultural, el setembre serà una bogeria. Vam parlar de la possibilitat de fer el festival en streaming, vaig parlar amb Filmin i en menys d’una hora ja teníem la decisió presa.” Tot l’equip es va arremangar: “Vam haver de tornar a fer la feina, contactar de nou amb tothom, i van respondre molt bé. Algunes pel·lícules han caigut pel camí, evidentment, però s’ha salvat el 70% de la programació.” Triar Filmin era una opció natural, segons el director del D’A: “Ja era un col·laborador habitual del festival, fa tres o quatre edicions que fem coses; ja teníem un canal Filmin per recuperar pel·lícules d’altres edicions. La veritat és que va ser molt fàcil, tot l’equip de Filmin va obrir les portes. Tenen una estructura potent i ho han fet fàcil.”

Pel que fa al contingut, Carlos R. Ríos explica que, com qualsevol festival, el D’A “proposa possibilitats d’anar esbrinant què està passant amb el cinema arreu del món”. A la programació hi ha “els que sempre anomenem sospitosos habituals, com Arnaud Desplechin, Werner Herzog, Christophe Honoré, Kiyoshi Kurosawa...” Ríos també destaca “la retrospectiva que hem armat sobre l’obra no gaire extensa de Jessica Hausner, una de les grans directores del cinema europeu i a nivell mundial”. També recomana “tota la secció Talents, perquè ha estat una collita excepcional i és una de les seccions més rodones els darrers anys.”Pel que fa al contacte entre espectadors i cineastes, Carlos R. Ríos explica les diferents opcions: “Hi haurà presentacions d’alguns dels directors, parlant de les seves pel·lícules, sobretot els directors espanyols. També hem plantejat alguns debats en aplicacions com Zoom i Skype amb director, programadors, periodistes... I estem treballant perquè hi hagi trobades de directors amb el públic a Instagram Live.”

DocsBarcelona, també a internet

La 23a edició del DocsBarcelona, el Festival Internacional de Cinema Documental, se celebrarà també en línia a través de la plataforma de continguts audiovisuals Filmin, entre el 19 i el 31 de maig. Joan Gonzàlez, director del DocsBarcelona, explica a aquest diari que, davant la crisi del coronavirus, “primer vam quedar paralitzats pel xoc, i després vam mirar quines eren les opcions més interessants”. “Suspendre’l no tenia sentit, ajornar-lo ens obria molts interrogants, i vam veure que l’opció en línia era la que estaven prenent alguns festivals internacionals, com en el cas de Copenhaguen, en què la crisi els va agafar de ple”. Vistes les diferents opcions, van decidir mantenir les dates i fer el festival en línia, “que és l’única manera que tenim en el dia d’avui d’arribar als espectadors”.

Ara mateix estan “molt il·lusionats, davant d’una experiència nova, però amb una actitud absolutament positiva”. “I també intuïm que l’edició en línia ens donarà algunes coses que es quedaran per sempre al festival”, afirma Joan Gonzàlez. El DocsBarcelona es farà a través de la plataforma Filmin, amb qui “ja fa anys que treballem –diu–; una part del festival de les últimes edicions ja l’havíem fet en aquesta plataforma”.

La programació inclou 35 documentals de 22 països i tindrà característiques d’“amanida”, segons Joan Gonzàlez, amb “temàtiques, posades en escena i cinematografies diferents”. Els darrers treballs d’Ai Weiwei (Vivos), Jakub Hejna i Helena Trestíková (Forman vs. Forman) i Anders Östergaard (Winter journey) encapçalen la programació, amb un 55% de títols dirigits per dones.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Faulkner, l’autor de les mil veus

Barcelona
MÚSICA

Guillamino: “A la música del país, li falta un sentiment una mica més de tribu”

BARCELONA
música

Lecocq debuta amb ‘Sous la glace / Sota el gel’, un manifest bilingüe contra la superficialitat

la bisbal d’empordà
Crítica
música

Blau de Colònia

GIRONA
calonge

L’Orquestra Di-versiones encapçala el cartell del tercer OncoMusic Fest

calonge

Llum verda a la nova biblioteca central pendent de trobar el finançament de 13,9 milions

SANT CUGAT DEL VALLÈS
TEATRE

El TNC aborda la crítica al sistema judicial amb ’Els criminals’

BARCELONA
Cultura

Adeu a Lorena Velázquez, la reina del cinema fantàstic

novetat editorial

Laurent Binet presenta una novel·la epistolar i detectivesca

Barcelona