Cultura

Clam LGTBI al TGB

L’actor Jordi Cadellans s’inspira en l’assetjament escolar de què va ser víctima per debutar com a dramaturg

Dos exalumnes d’un centre religiós, que ara voregen la trentena, comparteixen habitació de casa de colònies. S’han retrobat per acomiadar el seu antic tutor. En la intimitat d’aquella cambra, es va exposant el conflicte: el que avui és un actor de moda va ser víctima d’assetjament escolar homòfob davant dels companys de classe, que no es van atrevir a protegir-lo. Here comes your man (res a veure amb els terratrèmols dels Pixies, aparentment) s’estrena dijous al Teatre Gaudí Barcelona (TGB). És el debut dramatúrgic de l’actor Jordi Cadellans, que s’ha inspirat en un fet autobiogràfic i, gràcies a la ficció, s’ha atrevit a dur-lo a l’extrem. Es podrà veure fins al 27 de setembre.

L’obra, escrita originàriament en català, es va acabar estrenant a la sala Tarambana de Madrid. Va quedar tot tallat per culpa de la pandèmia, que també en va endarrerir la versió catalana (prevista per a l’abril). Tot i que pensaven que el més difícil seria reprendre el text en català (amb el mateix repartiment: Marc Ribera i Sergi Cervera), la dificultat ha estat transformar l’acció per ser vista a quatre bandes. “No hi ha lloc on l’actor es pugui amagar”, assenyala Cadellans, que també ha dirigit la peça, amb Raül Tortosa d’ajudant. L’obra és prou senzilla, construïda a partir d’un diàleg entre dos companys de classe (l’un, gai; l’altre, heterosexual) que va mostrant uns comportaments tant de l’aparent víctima (el Morales) com del botxí (el Gonzo) i, fins i tot, també d’un company que s’adonava de certes actituds però la por el feia mirar cap a una altra banda (el Torres). Els girs de l’obra fan que els espectadors empatitzin amb els personatges. A Madrid, celebra l’autor i director, hi havia un perfil d’espectador, que vorejava la cinquantena, que se sentia identificat amb l’ambient d’escola religiosa de la primera Transició, i també de joves que celebren un llenguatge directe i, fins i tot, algunes accions explícites. Als anys vuitanta, quan un alumne era víctima de l’abús d’altres companys, hi havia la tesi que allò “el faria fort o que, en part, s’ho havia ben guanyat”. Ara la sensació és diferent, però les actituds homòfobes es repeteixen. Cadellans és un habitual de les comèdies d’estiu (més o menys cíniques) que es programen al TGB i a la Sala Versus. Admet que la seva proposta, tot i tenir algun moment hilarant, s’escapa de la comèdia i s’enfoca més cap al melodrama o thriller. Ara s’ha optat per aquesta data, entenent el risc que suposa fer la presentació quan hi ha molta incertesa pel que fa al favor del públic a l’hora de tornar als teatres. Des de fa anys, tant Versus com Gaudí eren el pal de paller de la cartellera a Barcelona. Ara obriran amb el 50% de l’aforament la primera setmana. Potser la setmana següent es podrà obrir fins al 70%, especula Cadellans. L’espai, amb 180 localitats d’aforament habitual, ha previst circuits segurs per evitar aglomeracions i totes les mesures de seguretat.

LA XIFRA

50
per cent
d’aforament hi haurà la primera setmana d’exhibició al TGB. L’obra estarà en cartell fins al 27 de setembre.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Ponsa convocarà una reunió “urgent” del Consorci en conèixer la decisió del Suprem sobre l’art de la Franja

SORT

Colau reivindica la Mercè en un moment “difícil”

Barcelona

Mor Juliette Gréco

parís
Novel·lista
Novel·lista

“No m’interessa gens copiar la realitat”

barcelona

Lleida allibera l’art prohibit

lleida
GUILLEM FERNÁNDEZ-VALLS
Actor i actor especialista

“Tornar a casa amb algun blau és normal”

girona

‘Simfònics al Palau’ reobre amb reptes

Barcelona

A la frontera del pensament

Portbou

Mirall del món d’avui

sant sebastià