Música

‘Spanish Bombs’ a Porta Ferrada

El Festival de la Porta Ferrada dedicarà el dia 20 una nit a Joe Strummer, amb un documental i concerts

S’hi veurà el film de Carles Prats sobre la relació del cantant de The Clash amb Andalusia

La història és més o menys aquesta: a mitjan anys setanta, dues joves germanes andaluses, Paloma i Esperanza Romero, es van plantar al Londres prepunk fugint de la grisor de la dictadura franquista. Paloma i Esperanza van viure en cases ocupades, en una de les quals van conèixer dos joves músics anomenats Joe Mellor i Richard Dudanski, que formaven part d’un grup de pub-rock –era l’època en què triomfava Doctor Feelgood– anomenat The 101’ers. Durant un temps, Joe i Paloma van ser parella, i Dudanski i Esperanza van començar una llarga relació. Paloma, que van rebatejar com a Palmolive perquè els costava de pronunciar el seu nom, va ser bateria de The Slits, la primera banda punk íntegrament femenina, i Mellor es va convertir en Joe Strummer i va formar un grup anomenat The Clash, “l’única banda de rock que importa”, com els va definir algun apassionat... amb part de raó. La qüestió és que, a través de les germanes Romero –i possiblement a través de Lorca i dels referents revolucionaris de la Guerra Civil– Strummer es va anar acostant cada vegada més a Andalusia, una terra que va anar freqüentant, fins a adquirir a San José, en ple Cabo de Gata (Almeria), l’única casa de propietat que va tenir al llarg de la seva vida. En el disc més important de The Clash, London Calling (1979) –un dels millors i més influents de la història del rock, com consta a moltes llistes–, apareix una cançó que deixa entreveure la passió de Strummer per Andalusia i, més concretament, per Granada: Spanish Bombs, cantada en part en un castellà tan exòtic com entranyable.

Tota aquesta llarga i inusual introducció serveix per explicar els antecedents de la nit d’homenatge a Joe Strummer que el Festival de la Porta Ferrada de Sant Feliu de Guíxols ha preparat per a dijous vinent, 20 d’agost, al seu village (22 h, a partir de 20 euros), coincidint més o menys amb el 40è aniversari de London Calling. El públic, assegut en cadires al voltant de taules, hi podrà veure primer la nova versió restaurada de la pel·lícula documental Quiero tener una ferretería en Andalucía, de Carles Prats (2011), i tot seguit hi actuarà El Doghouse, el grup que fa una quinzena d’anys –amb motiu d’uns concerts d’homenatge a Strummer– van formar Dudanski i el novaiorquès Tom Lardner, tots dos instal·lats a Andalusia. Dudanski també va ser bateria d’altres bandes com ara The Raincoats –per la qual també va passar Palmolive– i va ser membre de la Public Image Limited (PIL) de John Rotten Lydon durant uns mesos del 1979: temps suficient per participar a la gravació del fonamental Metal Box. La nit d’homenatge a Strummer també inclourà l’actuació de The Rodilos, grup format pel fill de Carles Prats i altres músics eventuals per posar música a les seves pel·lícules, també al documental sobre la història del Festival de la Porta Ferrada que té previst estrenar aquesta tardor. The Rodilos fan una versió, forçosament lliure, d’una cançó inèdita de Strummer, de la qual es coneix poc més que la tornada: Quiero tenen una ferretería en Andalucía.

El documental de Prats recull tota mena de testimonis sobre les mítiques visites de Strummer a Almeria i Granada, inclosa la seva participació com actor a Straight to Hell (1987), el film d’Alex Cox rodat a Almeria, i el seu treball com a productor del grup granadí 091. Història viva del rock.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona
Éric Besnard
Director de cinema

“Hem caigut en l’histerisme col·lectiu i no parem a pensar”

Barcelona