Cinema

Crítica

cinema

Mestre del clarobscur

Pedro Costa va rodar fa vint-i-cinc anys Casa de Lava a Cap Verd, d’on va tornar amb regals i cartes destinats a persones de l’excolònia portuguesa residents a Fontainhas, barri de Lisboa ple de paries i marginals on el cineasta va rodar poc després Na quarto da Vanda, en què la seva protagonista monologa i conversa fumant crac mentre enderroquen l’edifici on viu i es construeixen pisos de protecció oficial que maquillen l’abandó de la gent del lloc. Allà, entre d’altres provinents de Cap Verd, hi va conèixer Ventura, paleta jubilat que rememora la seva vida a Juventude em Marcha i transita com un fantasma a Cavalho dinheiro, on ja apareix Vitalina Varela, la protagonista del film més recent de Pedro Costa (Lisboa, 1959), que ara s’estrena a l’Estat espanyol després d’haver rebut l’any passat el Lleopard d’or al festival de Locarno.

Costa va conèixer Vitalina Varela a Fontainhas fa uns set anys. No feia gaire que hi havia arribat. Havia esperat més de trenta anys que el seu marit, amb el qual s’hi havia casat de jove per poders, li enviés un bitllet d’avió per reunir-s’hi a Lisboa. Mai no ho va fer. Només va visitar-la dues vegades a Cap Verd i de cada una va néixer un fill. Mort el marit, la dona va sentir-se alliberada (no havia d’esperar-lo més) i va instal·lar-se a la casa del difunt. Sense prodigar-se en la paraula, en la mesura que el cinema de Costa sembla anar cap al silenci, Vitalina Varela explica la seva vida (i s’hi reconstrueixen moments) en el film que du el seu nom i en el qual també hi apareix Ventura.

Pedro Costa , per tant, continua fent atenció a persones invisibles socialment i cinematogràficament: mai per recrear-se en la misèria, sinó per mostrar la seva dignitat. El seu cinema, doncs, té un noble caràcter testimonial, però el document pren la volada d’un poema a través de la teatralitat i, sobretot, la radicalitat cinematogràfica.

Amb precisió en els enquadraments, amb un gran sentit cromàtic sense caure en l’esteticisme, crea bellesa amb les runes, els verdets, els oxidats, l’uralita, els carrerons llòbrecs i les clavegueres. També amb les flors seques i les espelmes. I amb els rostres dels que filma, com ara aquesta Vitalina de forta presència, en clarobscur. “L’obscuritat s’ha d’enfosquir per veure-hi més”, afirma Pedro Costa. I ho demostra.

Vitalina Varela
Director: Pedro Costa
Portugal, 2019


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

música

Pol Wagner crea el seu tercer disc amb intel·ligència artificial

girona
girona

Enyorat Joan Domènech

girona
exposició

Al fons del mar, al centre de la Terra i a la lluna amb Jules Verne

barcelona
música

Fonso Castillo publica ‘Las ganas de verte’, una cançó per afrontar una pèrdua

girona
TEATRE

Carme Sansa capitalitza un drama sobre l’empatia entre jueus i palestins

BARCELONA
Cultura

Mor Juan Brujo, líder de la banda d’extrem metal Brujería

patrimoni

La Sagrada Família escalarà l’any que ve els 172’5 metres

Barcelona
cultura

El festival Premià del Mal reunirà escriptors de novel·la negra i criminòlegs

premià de mar
Lluís Riera
Novel·lista

“Volia escriure un ‘thriller’ negre i cru ambientat a la Catalunya interior”

Barcelona