Llibres

Entre Glasgow i les Highlands

Coincideixen al mercat tres títols de novel·la policíaca de tres escocesos: McIlvanney, Parks i McDermid

Els tòpics i les generalitzacions asseguren que els escocesos i els catalans tenim força actituds i característiques en comú. De moment, però, ells guanyen un a zero pel que fa a referèndums d’autodeterminació. I ens guanyen en altres fronts, com ara un paratge mític com les Highlands, natural però desolat, bell i pertorbador, escenari ideal per a crims entre boires i silencis. Bé, la companya Tura Soler dirà, amb raó, que aquí tenim Susqueda...

En aquesta zona geogràfica de la sempre atractiva Escòcia té lloc La primera piedra (Catedral, amb traducció de Marcelo E. Mazzanti), la nova creació de Val McDermid (1955), una de les plomes destacades de la novel·la policíaca actual amb més de trenta títols publicats, entre els quals hi ha tres sèries amb protagonistes diferents: la periodista Lindsay Gordon, la investigadora privada Kate Brannigan, i qui la va fer més famosa, el psicòleg clínic (amb una disfunció sexual) Tony Hill, que no té a veure amb l’autor català Toni Hill altra cosa que el nom. McDermid ara té una quarta sèrie, protagonitzada per Karen Pirie, responsable de la unitat de casos històrics de la policia escocesa. A La primera piedra investiga dues motos enterrades des de la Segona Mundial amb... un cadàver al damunt.

Els altres dos autors se centren en els ambients de màfies i delinqüents de la ciutat de Glasgow. D’una banda, Fills del febrer (Univers, amb traducció de Xavier Zambrano), segona novel·la d’Alan Parks (1978) després de l’èxit de Gener de sang, totes dues protagonitzades per l’inspector Harry McCoy, un personatge tan poc políticament correcte com es podia ser als anys setanta, que era bastant. Control de tràfic de drogues, assassinats brutals, venjances, poder i testosterona.

L’últim escocès és el millor dels tres, William McIlvanney (1936-2015), de qui Salamandra (amb traducció d’Antonio Padilla) publica l’obra més emblemàtica del tartan noir, Los papeles de Tony Veitch, una obra referencial per a autors com ara Ian Rankin, Pierre Lemaitre i la mateixa McDermid.

El protagonista és l’inspector Jack Laidlaw, que es mou pel Glasgow dels any vuitanta. En aquest títol, segon de la trilogia d’aquest inspector, la mort d’un indigent i diverses lluites entre mafiosos posa en marxa una investigació que destaca per l’estil de l’autor. La capacitat narrativa de McIlvanny ens fa viure dins del planeta dels símils, perquè són constants les comparacions per descriure tota mena de personatges, situacions i ambients. Magnífic.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA
CrÒNICA

Un Sant Jordi fred, però esplendorós