cultura

crítica de música / pierre hantaï

Introversió en l'univers Hantaï

En el primer dels tres concerts dedicats a la integral de preludis i fugues d'El clavecí ben temprat BWV 846-893 de J.S. Bach, i amb una il·luminació que convidava al recolliment, Pierre Hantaï va començar a desgranar les notes del Preludi núm. 1 en Do major BWV 870 del Llibre II.

Das wohltemperierte Klavier (El clavecí ben temprat) consta de dos cicles formats per 12 preludis i 12 fugues en cada un dels tons majors i menors del sistema tonal. En referència a la varietat compositiva d'una obra com aquesta amb una estructura tan tancada, el Dr. Michael Maul, musicòleg del Bach Archive de Leipzig, apunta: «Si les 24 peces de cada cicle presenten formalment la mateixa combinació entre un preludi lliure i una fuga estricta, val a dir que cadascuna de les peces obre per ella mateixa un horitzó musical ben propi i diferenciat i que, tot jugant, Bach aconsegueix importar els estils més variats en la forma externa prefixada.» Hantaï va proposar interpretar el conjunt de preludis i fugues en un ordre diferent del que s'esperaria si es fes cas de la partitura publicada en dos volums i que, començant per dues peces (un preludi i una fuga) en do major i dues més en do menor, segueix amb la mateixa estructura en l'estricte ordre ascendent de l'escala cromàtica ascendent.

El clavecinista francès va afrontar l'obra amb rigor i amb una extrema pulcritud, extraient del clavecí una interessant varietat de colors. La seva excel·lent tècnica va facilitar l'escolta clara de l'entramat de les fugues i li va permetre embolcallar de fantasia l'execució dels preludis.

El virtuosisme d'Hantaï va fer-se palès en molts moments, ja fos escoltant com els seus dits lliscaven vertiginosament pel teclat amb una aclaparadora seguretat, sentint el seu control del tempo i la seva habilitat rítmica, o gaudint de la nitidesa dels ornaments intercalats.

Però en la música no tot és virtuosisme, i la proposta interpretativa del clavecinista francès, amb un caràcter plenament reflexiu, va marcar una certa distància amb el públic. Pierre Hantaï estava totalment absort en el seu univers, semblava tocar només per a ell deixant sortir la música del clavecí per a qui la volgués escoltar. Això sí, va tocar de manera brillant.

Lloc i dia: Auditori de La Mercè, 6 de juliol del 2010.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA