Cultura

Ollé, en quarantena

L’Institut del Teatre aparta el director Joan Ollé de la docència fins que es resolgui la investigació per presumpte abús de poder i assetjament

L’Institut del Teatre permet a alumnes i exalumnes fer denúncies anònimes
Unes jornades intentaran generar nous mecanismes de confiança i evitar males praxis

La reacció de l’Institut del Teatre (IT) no s’ha fet esperar. Diumenge el diari Ara publicava una sèrie de testimonis que denunciaven tractes vexatoris a l’Institut del Teatre, des de feia 30 anys. La junta es va reunir ahir al matí de manera extraordinària i va acordar apartar immediatament el professor Joan Ollé de l’activitat docent mentre no es resolgui la investigació. A partir d’aquí, segons han confirmat fonts de l’IT, “s’actuarà segons les conclusions d’aquesta investigació”.

L’IT també ha formalitzat la posada en marxa de la comissió de Prevenció i d’Investigació d’Assetjaments, prevista en el Protocol per a la prevenció, detecció i actuació de l’assetjament sexual, per raó de sexe, orientació sexual i/o identitat de gènere, que iniciarà la investigació global dels fets. Una altra de les mesures urgents ha estat crear una oficina d’acolliment, on les persones que ho vulguin (de manera individual, col·lectiva o anònimament) podran comunicar els possibles casos d’assetjament o abús de poder que considerin que han rebut per part de l’equip docent del centre. Amb aquesta mesura, es vol facilitar a tothom l’accés a un altre canal per traslladar les situacions viscudes a les aules. La nova comissió rebrà denúncies tant d’alumnes com d’exalumnes. I és que, en la denúncia del rotatiu, s’assenyalava dos professors més, ja jubilats (Jorge Vera i Berty Tovías). El nou format és, en essència, una nova manera d’activar un protocol aprovat el juliol del 2018 com una de les novetats de l’equip de Magda Puyo a la direcció, que pretenia recollir denúncies d’aquesta índole. Fins dissabte no havia rebut “cap denúncia oficial de cap possible cas d’assetjament de l’alumnat del centre”. Vista la gravetat dels casos, ha arrencat la investigació “d’ofici”, segons la nota difosa diumenge.

Joan Ollé és un director consagrat que estrena amb normalitat des dels anys setanta, tant en el teatre públic com en el privat (No hablaré en clase, 1978, amb Dagoll Dagom, o l’adaptació a tres veus de La plaça del Diamant, de la qual faria una versió en format monòleg en castellà per a Lolita Flores). En els vuit anys de direcció artística de Xavier Albertí al TNC, ha dirigit muntatges com Doña Rosita, la soltera (2014) i El somni d’una nit d’estiu (2015). Del 1993 al 2001, va ser el director de Sitges Teatre Internacional. Amb Joan Barril, van crear el programa de cabaret televisiu L’illa del tresor. Aquest mateix to serviria per construir peces com ara A la ville de... Barcelona (Grec, 2012), Degustació (Temporada Alta, 2013) i Paraules d’amor (2015). També va formar part del consell assessor del Teatre Lliure en l’equip format per Àlex Rigola el 2003. Darrerament, va dirigir actes institucionals en què s’alternava la música i el vers i en què Ollé reconeixia l’actriu Montserrat Carulla (desapareguda recentment).

Jornades de reflexió

L’Institut del Teatre també preveu organitzar unes jornades de reflexió sobre l’existència d’abusos en l’àmbit artístic que contribueixin a modificar certes actituds i males pràctiques. Les formes jeràrquiques en la direcció del teatre estan canviant, com ja s’intueix en casos similars (com ara la denúncia a Lluís Pasqual com a director del Lliure). Avui és difícilment defensable la imposició d’un teatre de la crueltat (com el d’Artaud) o d’un teatre del dolor (d’Angélica Liddell) si no es defensa de manera conjunta entre tot l’equip d’artistes. Tampoc el que busca una degradació de l’intèrpret, com el de Jan Fabre. Cal trobar nous codis per generar confiança entre les direccions i l’equip d’artistes, entre els mestres i els alumnes, i també amb els mecanismes que les institucions posen al servei dels més vulnerables per protegir-los d’abusos. De fet, el director artístic del TNC, Xavier Albertí, ahir recordava que és l’únic teatre a l’Estat espanyol que té un protocol per vetllar pel respecte a les sales d’assaig i mai fins ara han rebut cap denúncia que obligui a obrir una investigació.

Suport unànime a les víctimes, vingut d’arreu

Les mostres de suport es van prodigar des que es va fer pública la denúncia al diari Ara, diumenge.

Dones i Cultura

“Volem enviar tot el nostre suport a totes les valentes –i valents– que, explicant-los, feu públics aquests abusos. Sabem que no ha estat fàcil; és gràcies a vosaltres que desemmascarem el patriarcat.”

Conselleria de Cultura

“El departament condemna els fets que han motivat les denúncies recents per assetjament sexual i abús de poder a l’Institut del Teatre, especialment greus en els àmbits de l’ensenyament i de la cultura, tots dos indissociables de la transmissió de valors i del creixement personal com a eines de transformació social. [...] Dona tot el suport a les víctimes i institucions implicades per executar les accions oportunes [...] i referma el seu compromís absolut amb el respecte i el rigor.”

Adetca

“La valentia dels denunciants que donen veu a uns abusos totalment inacceptables ha d’anar acompanyada d’una repulsa contundent de tot el sector.”

Diputació de Barcelona

“La Diputació, juntament amb l’Institut del Teatre, reitera l’absoluta repulsa als casos de presumpte assetjament sexual i abús de poder a alumnes per part d’alguns docents, i expressa el més absolut suport i la seva solidaritat envers l’alumnat que hagi pogut ser víctima d’aquest tipus de situacions.”

Aadpc

“La responsabilitat dels mestres va més enllà de la transmissió de coneixements, passa també per la transmissió de valors [...]. No és admissible aprofitar-se d’una posició de poder davant d’alumnes ni de futurs professionals que, en molts casos, sentiran admiració pels seus professors.”

El col·lectiu

“[...] Una situació de sobres coneguda dins del sector des de fa anys i que finalment veu la llum. [...] La seva impunitat té la mateixa arrel que la situació laboral: la inseguretat i desprotecció de les treballadores i alumnes del sector.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Miki Núñez, Stay Homas, Buhos, Txarango i Sílvia Pérez Cruz lideren les nominacions als Premis Enderrock

Barcelona

Mor l’excantant d’‘OT’ Àlex Casademunt als 39 anys en un accident de moto

barcelona

Més Strenes que mai

Girona

Robert Fàbregas teixeix un somni literari entre els telers i les constel·lacions

Salt

L’univers de l’astronauta

Barcelona

Dues actrius, un Poliorama

BARCELONA

‘Las Niñas’ triomfa a la 8a edició dels Premis Feroz amb tres guardons principals

Barcelona

El festival Strenes de Girona ven més del 80% de les 10.600 entrades per l’edició del 2021

Girona

El Primavera Sound ajorna la celebració del 20è aniversari al 2022

Barcelona