Música

Bonet, entre “un bosc de metalls”

Una incursió de la cantant mallorquina en el terreny de les ‘big bands’ obre el Festival de Jazz de Barcelona

Bonet i la Big Band Begues homenatgen Bonet de San Pedro i Guillem d’Efak
En el concert, demà al Palau de la Música, hi participa la saxofonista Melissa Aldana

Maria del Mar Bonet, el 19 de desembre del 1966, protagonitzava la seva primera actuació “professional” a l’Ovella Negra de Barcelona. Feia només uns dies, entre el 25 d’octubre i el 6 de novembre, que el Festival de Jazz de Barcelona, amb noms com Stan Getz i Astrud Gilberto, Dave Brubeck i Max Roach amb Sonny Rollins, vivia, al Palau de la Música, la seva primera edició. Cinquanta-cinc anys després, la cantant mallorquina i el festival barceloní fan confluir finalment els seus camins amb una incursió, certament insòlita, de Maria del Mar Bonet en el terreny de les big bands. L’aventura, compartida amb la Big Band Begues, amb la qual Bonet va fer un únic concert en aquest municipi del Baix Llobregat a principis del 2020, obrirà demà al Palau de la Música la 53a edició del Voll-Damm Festival de Jazz de Barcelona, amb una setantena d’actuacions fins ben entrat el 2022.

Tot i haver homenatjat Billie Holiday en un dels seus temes més estel·lars, Jim, sorgida de la sèrie de recitals que, l’any 1979, van fer Bonet i Pi de la Serra al Teatre Romea, i haver actuat, per exemple, amb Manel Camp en esdeveniments de renom com el Festival de Jazz de Sant Sebastià, Maria del Mar Bonet no ha tingut, en els seus cinquanta-cinc anys de trajectòria, una relació especialment intensa amb el jazz. És per això que, tot i les cauteles per part de la cantant de circumscriure’l en un terreny estrictament jazzístic, el concert, amb la participació, també, de la saxofonista xilena Melissa Aldana, que dijous té en agenda la seva pròpia actuació al Conservatori del Liceu, significa tot un repte en la intensa i prolífica trajectòria de Bonet. “És un camí del qual aprenc moltes coses”, assegurava Bonet, “molt a gust en aquest bosc de metalls i colors”, dijous en la presentació, al mateix Palau, del recital. Quan aquest diari li va preguntar sobre els seus màxims referents jazzístics, Bonet citava Ray Charles i Ella Fitzgerald com a cantants, el guitarrista Django Reinhardt (“m’hauria encantat veure’l en directe, els seus solos eren espectaculars”) i el totèmic Miles Davis, de qui es pot aprendre molt, assegurava Bonet, “amb els seus silencis”. Tanmateix, el concert, ple d’estàndards i els temes de Bonet més adients per ser vestits en clau de swing, té dos noms propis més, tots dos mallorquins: Guillem d’Efak, de qui s’interpretarà Tant com te cerc, enregistrada fa quatre anys per al disc d’òrbita cubana de Bonet, Ultramar, i Blues en sol, una cançó de “nom molt bonic” que ha acabat donant títol al concert, i Bonet de San Pedro (1917-2002), a través del qual Maria del Mar Bonet, que no el va conèixer mai tot i preguntar-se-li sovint si n’era la filla, ha trobat un dels motius del concert. “A Bonet de San Pedro [nom artístic de Pere Bonet Mir] se’l coneix per la seva versió més turística, però en la seva primera etapa, amb Los 7 de Palma, va connectar molt amb el jazz i el swing”, explicava Bonet. “Un nebot meu em va fer escoltar un dels seus primers discos i em va semblar una absoluta meravella. Quan, durant la pandèmia, volia estar contenta, me’l posava i m’ho passava divinament!”

La Big Band Begues està dirigida per Toni Cuenca, responsable, també, d’uns arranjaments que la cantant de Què volen aquesta gent? qualifica de “preciosos”, i una vintena de músics. I haver estat escollits per Bonet com a companys d’aventura significa, per a Juli Casado, saxo baríton i fundador de la big band, “un reconeixement a tota la pedra” que han picat, diu. A Bonet de San Pedro, Cuenca, que va tenir l’oportunitat de tocar-hi durant els seus últims anys de vida, el qualifica com “un jazzista més, amb un nivell de guitarra brutal”.

A Maria del Mar Bonet, finalment, que ha estat tot l’estiu presentant un disc en directe que, a finals de l’any passat, va publicar amb Borja Penalba, li provoca una “alegria molt forta” tornar a l’escenari del Palau de la Música, on va debutar sola amb guitarra, quan tenia divuit anys. “Mai m’hi he sentit estranya”, confessava. “Recordo encara la cara d’en Moustaki quan va entrar-hi... Tothom, quan el veu, al·lucina.”

Una tardor (i part de l’hivern) amb setanta concerts

G. V

Després d’una edició, l’any passat, afectada pels ajornaments i les mesures del Procicat, el Voll-Damm Festival de Jazz de Barcelona es retroba de ple amb el seu caràcter internacional, tot i que l’espectacle inaugural (Maria del Mar Bonet, demà) i el de clausura (Marco Mezquida, el 10 de març) tenen denominació d’origen illenca. Bonet a banda, la primera setmana de festival té en agenda Melissa Aldana (nova aposta del segell Blue Note), el trio del guitarrista danès Jakob Bro (amb el barceloní Jordi Rossy a la bateria i Mark Turner de convidat) i un altre trio d’eficàcia més que contrastada, en aquest cas el del saxofonista nord-americà Chris Potter. Tots tres actuaran al Conservatori del Liceu, espai estretament lligat durant els últims anys al festival (no únicament com a seu de concerts, sinó també de nombroses classes magistrals), i al qual enguany es concedirà la Medalla d’Or del festival, honor que, en el passat, han rebut grans figures del jazz com Wayne Shorter, el ja traspassat Chick Corea i la directora d’orquestra Maria Schneider (en la imatge), que el 28 de gener, a Barts, oferirà una de les actuacions més esperades d’aquesta 53a edició.

El festival, amb una setantena de concerts, té programades també visites de The Trio (Ted Nash, Steve Cardenas i Ben Allison), Richard Bona-Alfredo Rodríguez Band, José James, The Charlie Parker Legacy Band, Madeleine Peyroux, Vijay Iyer, Cimafunk, Cécile McLorin Salvant, Ben Monder, Ambrose Akinmusire, Kenny Garrett i Chucho Valdés, així com els festejos del 15è aniversari de la Sant Andreu Jazz Band ideada per Joan Chamorro (a qui, amb altres actuacions, es dedica el Retrat d’Artista), el comiat (ara sí) de La Locomotora Negra i el retrobament entre Sílvia Pérez i Javier Colina.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona
Éric Besnard
Director de cinema

“Hem caigut en l’histerisme col·lectiu i no parem a pensar”

Barcelona
MÚSICA

Joan Magrané estrena a Peralada un responsori per a la Setmana Santa del segle XXI

girona