Llibres

Mirador

Cultura sense capital?

“La cultura catalana ha passat de ser la cultura de les classes populars abans de la Guerra Civil a una cultura institucionalitzada”

En la síntesi de la recensió del llibre Barcelona, cultura sense capital (Publicacions de l’Abadia de Montserrat) de Marc Roig i Badia els editors afirmen que a quaranta anys de la recuperació de les institucions culturals arriba l’hora de fer balanç: “L’ebullició col·lectiva dels vuitanta ha derivat en una cursa de talents en què Barcelona no fa de capital. La institucionalització ha provocat una cultura impopular, internacional i turística, la professionalització ha acabat en precarietat, la mercantilització, en banalitat i l’economia ha fet de la cultura una estratègia urbanística. Si la particularitat cultural catalana havia estat un baluard de les classes populars, durant la Transició es dissol en un embolic d’identitats i l’ús del català entra en una recessió irreversible. Si la salut democràtica d’un país es mesura per la capacitat d’explorar el llegat compartit, hem fabricat una andròmina monumental que no fa el fet. Amb un estil irònic i enrabiat, Marc Roig ha escrit un llibre polèmic que farà posar vermells els responsables culturals.” Són opinions aparentment apocalíptiques, però dins del discurs de la crisi periòdica de la capital catalana, de què podríem trobar un capítol anterior al símil del Titànic impulsat per Félix de Azúa a la Barcelona preolímpica. Certament la capital catalana ha perdut pistonada per diferents fenòmens que Roig analitza en el seu assaig, sense radicalismes, però. Ho dic perquè la seva prescripció dels mals de la ciutat és descriptiva i entra dins els límits del que el seu editor Francesc-Marc Álvaro va resumir en una interessant roda de premsa debat en un dels salons de la llibreria Laie, fa uns dies. Álvaro, que dirigeix la col·lecció Magma, en què s’encabeix el volum de Roig, va assegurar que l’objectiu és agilitzar el debat sobre el país.

De la conversa, amb l’habitual bonhomia de Roig i Álvaro, van sortir frases divertides: “Ens agrada molt la poesia i poc la prosa administrativa” i altres perles que connecten amb la introducció del volum, com ara que “ser català resulta esgotador”, en què planteja qüestions fonamentals. “Aquest llibre intenta detectar les batalles des dels anys vuitanta fins avui que han fet que la cultura catalana hagi passat de ser la cultura de les classes populars abans de la Guerra Civil a una cultura institucionalitzada de les classes mitjanes urbanes, descontextualitzada i precària. La cultura catalana d’abans de la guerra és la del teatre de Pitarra, la dels cors Clavé, la de Ràdio Associació, la dels vodevils a l’avinguda del Paral·lel... Una cultura popular i autòctona, l’expressió d’una ciutat moderna. La cultura dels 2000 és la de les exposicions internacionals del CCCB, l’art iconoclasta del MACBA, els concerts de música simfònica comercial al Palau i a L’Auditori, la del cine per a experts a la Filmoteca... Una cultura institucionalitzada, multicultural, internacional, pretensiosa. L’expressió d’una ciutat turística i postmoderna. Què ha passat? Per què ha passat?” Més que resoldre aquestes qüestions o pontificar, el llibre afavoreix el diàleg a través de la descripció crítica de moments.

Roig dona dades que obren els ulls: “La inversió en euros per persona i any a Holanda és de 500 euros, a França, de 476, a Portugal, 158, a Polònia, 146, a Catalunya, 30.” Tota la resta és evident perquè demostra que rere la cultura d’aparador de les administracions, poca cosa queda. Veure el regidor plenipotenciari de l’Ajuntament de Barcelona –paradoxalment fitxat per un grup d’activistes d’esquerres– presumint de la compra d’edificis de luxe per instal·lar burocràcia municipal respon tots els interrogants i el títol del primer capítol: “Hi ha vida a Barcelona?”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA