Arts escèniques

Didascàlia estrena avui ‘Despertar’ a Banyoles

Jordi Sala ha escrit i dirigit l’adaptació de l’obra ‘Awakenings’ d’Oliver Sacks

“Volem parlar de la pandèmia. Volem parlar de la pandèmia sense parlar-ne. Per ser exactes: volem parlar de la postpandèmia sense parlar de la pandèmia.” Així presenta Didascàlia Companyia de Teatre el seu nou projecte, Despertar, una adaptació de l’obra Awakenings, del cèlebre neuròleg britànic Oliver Sacks, escrita i dirigida per Jordi Sala Lleal. Sílvia Escuder, Mireia vallès, Manel Sans, Isabel Boix i Jordi Subirà són els cinc intèrprets d’aquest muntatge, que s’estrena avui al Teatre Municipal de Banyoles , on se’n faran dues representacions més aquest cap de setmana: avui i demà a les 20 h i diumenge a les 19 h (15 euros). La setmana vinent, Despertar també arribarà a La Planeta de Girona, els dies 28 i 29.

Awakenings (1973) ha tingut diverses adaptacions, tant en el món del teatre com en el de l’òpera, la dansa i el cinema documental i de ficció: la pel·lícula aquí coneguda com Despertares (1990), que va dirigir Penny Marshall i van protagonitzar Robert De Niro i Robin Williams, va ser un notable èxit de públic i va aspirar a tres Oscar. Awakenings narra la història real de com, el 1969, un metge va descobrir els efectes benèfics temporals d’una nova droga experimental sobre uns malalts que van sobreviure a la pandèmia d’encefalitis letàrgica en els anys vint i que havien quedat en estat catatònic durant dècades. I amb el tractament es van despertar durant uns mesos. “Després, però, els efectes secundaris de la droga i les complicacions comencen a esdevenir intolerables.”

Despertar és el quart muntatge de Didascàlia, després de Despulla’t, germana (2004), Interior amb intrusa (2007) –tots dos amb autoria de Jordi Sala Lleal– i, després d’una llarga pausa, Obra Completa (2019), amb dramatúrgia de Sala a partir d’un text de Donald Margulies. Didascàlia remarca que el seu espectacle “és una dramatització rigorosa i alhora creativa” d’Awakenings, en què les tres actrius i els dos actors donen vida a Sacks i altres quatre metges i metgesses, però també a una dotzena de malalts i a uns quants personatges secundaris més, amb constants desdoblaments, excepte en el cas de Manel Sans, que només interpreta el personatge central de Sacks. El resultat és un drama commovedor que “obliga a reflexionar sobre la vida, la plenitud, la malaltia i la naturalesa de la condició humana”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Cultura

Mor Jacobo Rauskin, poeta paraguaià d’àmplia trajectòria professional

art

L’art alliberador de Jordi Colomer, al Macba

Barcelona

Minyons de Terrassa mostren el nou local de Cal Reig durant la Fira Modernista

TERRASSA
música

Classe B i Jost Jou guanyen la secció Talent Gironí del festival Strenes

girona

Injecció de 13 milions pels dos nous platós al Parc Audiovisual el 2026

TERRASSA
Cultura

Nik West, Paquito D’Rivera i Vincen Garcia, caps de cartell la Mostra de Jazz de Tortosa

Tortosa
CINEMA

Isona Passola rebrà el premi Montserrat Carulla del FIC-CAT

Roda de Berà
llibre

Pere Portabella, reflectit en els seus escrits

barcelona
MÚSICA

La nova psicodèlia catalana

Girona