Música

Crítica

música

Bach a Sant Genís

El coneixement del compositor els dota d’una gran fluïdesa en abordar-lo

Podria semblar que un programa configurat amb fragments de cantates religioses de Johann Sebastian Bach era l’idoni per celebrar el concert amb el qual, després de la inauguració de l’Auditori Espai Ter l’any 2013, el festival de Torroella de Montgrí retorna un dia a l’escenari de les seves primeres trenta-dues edicions: l’església de Sant Genís. Es podria entendre com una mena d’homenatge o de reconeixement a les extraordinàries experiències musicals viscudes en aquesta església, tot i la calor patida i els problemes d’audició a les últimes files. De fet, al final del concert de diumenge, protagonitzat per una formació reduïda (sis músics) de Bachcelona Consort i quatre solistes beneficiats per la Salvat Beca Bach, el director Daniel Terrida va comentar que, malgrat suar-hi tant, havia sigut bonic fer el concert en aquell espai “per l’acústica, entre moltes altres coses”.

Tanmateix, a la sortida, hi va haver assistents fidels al festival que van expressar una opinió contrària a la de Terrida, que, a més de dirigir, va aportar el baix continu amb el clavecí. Tant és així que, més que pròpiament del concert, va parlar-se de la calor insuportable, de la incomoditat dels seients i de l’acústica que suposadament va fer que el so instrumental no arribés de manera homogènia. Quasi em vaig quedar sola defensant que, malgrat tot i sense nostàlgia, està bé que es faci un concert a Sant Genís.

Com és sabut, bona part de les cantates religioses de Bach (de les quals se’n conserven unes 200 de 300) van ser compostes a Leipzig, entre 1723 i 1750, per respondre a l’encàrrec de fer-ne una de setmanal (cosa que va dur a practicar l’art del reciclatge musical) per a la celebració de la missa dominical a l’església de Sant Tomàs, de manera que cada obra tenia com a referent els textos bíblics corresponents. El concert, en tot cas, va començar amb una selecció de moviments d’una de les seves primeres cantates (segons algunes fonts, la primera, però determinar-ho és molt difícil) escrita el 1707 (o potser el 1708) a Arnstaldt (o potser a Mülhausen). N’hi va haver prou perquè els solistes (la soprano Rita Morais, el contralt Christian Gil-Borrelli, el tenor Daniel Thomson i el baix Ramiro Maturana) demostressin finesa i precisió. Pel que fa als músics de Bachcelona Consort (a més de Terrida, Katy Elkin, a l’oboè, els violinistes Ignacio Ramal i Cristina Altemir, el violoncel·lista Guillermo Turin i Elizebeth Gex a la viola), el seu coneixement del compositor els dota d’una gran fluïdesa en abordar-lo. Cap cantata va ser interpretada de manera íntegra, sinó que, amb l’interval instrumental de dues sonates, se n’hi van fer presents diverses a través d’un sol moviment. Una antologia que va crear una continuïtat i que va transmetre que, malgrat la seva inspiració religiosa, aquestes obres ens parlen a tots perquè, sovint, ens recorden la fragilitat de l’existència. No ho dic per res.

Bachcelona Consort
Direcció:
Daniel Tarrida
Rita Morais, soprano; Christian Gil-Borelli, contralt; Daniel Thomson, tenor, i Ramiro Maturana, baix
Església de Sant Genís, Festival de Torroella de Montgrí, 7 d’agost


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ART

Un incendi malmet part d’una exposició al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

salt
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA
CrÒNICA

Un Sant Jordi fred, però esplendorós