Música

Música + poesia= ‘lied’

La Schubertíada de Vilabertran obrirà demà, amb la soprano Marlis Petersen, la 30a edició, durant la qual s’homenatjarà el seu fundador i president, Jordi Roch

“És la nostra cultura europea. Per a mi és tan important Maragall com Goethe”
“Celebrem aquests 30 anys gràcies a molta gent, però sobretot gràcies als artistes”

El doctor Jordi Roch, fundador i president de la Schubertíada, recorda dues coses de la primera edició del festival de Vilabertran, el 1993: es va obrir amb el Winterreise de Schubert interpretat per la mezzosoprano alemanya Brigitte Fassbaender. “Schubert el va compondre per a un baríton, així que el fet que el cantés una dona ja era un primer pas agosarat”, explica Roch, que també rememora que aquell any els cantants s’havien de canviar en un galliner proper a la canònica de Santa Maria, perquè encara no hi havia els camerinos “molt dignes” que s’hi van poder estrenar un parell d’anys després. Així va començar fa tres dècades, amb més il·lusió i passió que no pas mitjans ni prejudicis, l’aventura de la Schubertíada, un petit gran festival que ha aconseguit que alguns dels cantants europeus que van fer aquí els seus primers passos i que ara són autèntiques celebritats internacionals es mantinguin fidels a aquesta prestigiosa cita musical estiuenca, amb el lied i Schubert com a principals, però no únics, eixos vertebradors.

La Schubertíada obrirà demà dijous la seva 30a edició amb un recital de la soprano alemanya Marlis Petersen, que acompanyada al piano per Stephan Matthias Lademann, interpretarà un programa titulat Innenwelten (Mons interiors), format per cançons de Weigl, Strauss, Brahms, Fauré, Mahler i altres compositors, per convidar els espectadors a un viatge al seu propi interior. Serà el primer dels 22 concerts d’aquesta trentena edició, que s’allargarà fins al 28 d’agost i que clourà, com ja es tradició, el Quartet Casals. Per celebrar com cal aquests 30 anys, el quartet ha triat el Quintet amb piano, op. 81 d’Antonín Dvorák, una de les obres més festives del repertori de la música de cambra, que tocarà amb el pianista Christian Blackshaw.

Evidentment, no hi podien faltar en aquesta edició veus tan fidels a Vilabertran com ara el tenor Christoph Prégardien, que hi actuarà aquest divendres amb el pianista Julius Drake i un programa format per lieder de Schubert, Wolf i Schumman; i especialment el baríton Matthias Goerne, un artista que ha arribat a triar Vilabertran quan ha tingut una coincidència de dates amb Salzburg, i que aquest any actuarà a la canònica el 19 d’agost, amb el pianista Seong-Jin Cho –Schwanengesang de Schubert i la Suite n. 5, HWV. 430 de Händel– i tornarà a fer-ho el dia 21, en el marc del concert de commemoració de la 30a edició, que serà també un homenatge a Jordi Roch, tot i que ell no voldria reduir-lo a la seva persona. “Celebrem aquests 30 anys gràcies a molta gent, però sobretot gràcies als artistes”, diu Roch sobre aquest homenatge, en què la soprano Julie Fuchs també cantarà obres de Fauré i Poulenc (“A mi m’agrada molt la chanson francesa també”, diu Roch) i el Quartet Atenea estrenarà el Quartet tardoral d’Antoni Ros Marbà, dedicat a Roch. Goerne cantarà aquell dia Die schöne Müllerin, la bella molinera de Schubert. “De la profunditat de la música i de la poesia en surt una tercera creació, el lied, que ens permet viure unes emocions i uns impactes artístics fonamentals”, explica Roch. I quan algú li ha discutit que un festival de lied no és una iniciativa que exalci la cultura catalana, ell replica: “L’Empordà és Europa i aquesta és la nostra cultura europea. Per a mi és tan important Maragall com Goethe.”

A més, la Schubertíada obre també les portes al talent jove, amb els concerts que, sota el títol genèric Lied The Future, protagonitzen els alumnes dels cursos que ofereixen el pianista Wolfram Rieger, la soprano Juliane Banse –tots dos oferiran, a més, un recital conjunt el dia 25, amb el baríton Konstantin Krimmel– i el mateix Goerne.

Aquest primer cap de setmana del festival es completarà amb un concert del Cosmos Quartet, el dissabte 13, i un altre de l’organista Montserrat Torrent amb l’Armida Quartett, el diumenge.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Les cares diverses del ‘true crime’

Barcelona
novetat editorial

L’assassí més famós d’Irlanda, radiografiat

Barcelona
Laia Vilaseca
Novel·lista

Laia Vilaseca: “Escrivint, continuo sent jardinera i no arquitecta”

Barcelona
ARTS ESCÈNIQUES

L’Alegria que ‘triomfa’ als Premis de la Crítica

BARCELONA
música

El nou festival Guixolstronic proposa 12 hores de música electrònica

st feliu de guíxols
cultura

L’associació de museòlegs, sobre el polèmic canvi d’orientació del Museu del Disseny: “Caldrà esperar a que es presenti el projecte definitiu”

barcelona
Música

El Festival de Prada s’estén i ofereix concerts sense fronteres

Girona
DANSA

El Sismògraf convoca a respirar amb la natura i a flirtejar amb la tecnologia

OLOT
Crítica
música

Sostinguts per l’estiu

GIRONA