Música

Crítica

música

Realitat paral·lela

Hi havia expectació, aquest cap de setmana, a L’Auditori de Barcelona amb la presentació de Ludovic Morlot (Lió, 1973) com a nou director titular de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya. Un nomenament que s’afegeix a l’enèsim intent de reimpulsar una orquestra de la qual l’únic clar, ara per ara, és que toca a Barcelona i en un parell de ciutats catalanes per temporada. Anomenar-la nacional s’acosta a la categoria de l’oxímoron quan es menysté, en el concert inaugural, la música dels nostres compositors, es programen sopranos estrangeres i, en un dia tan assenyalat i significatiu com el cinquè aniversari de l’1 d’octubre, l’orquestra nacional no pensa a fer res especial per a l’ocasió. És un exemple flagrant que l’OBC és una orquestra que viu en una espècie de realitat paral·lela. És la realitat paral·lela d’escollir una extraordinària obra com Let me tell you (2013), de Hans Abrahamsen (1952), però que resulta d’una dificultat extrema que depassa per complet el nivell orquestral a jutjar pel discret resultat sonor assolit. Malgrat comptar amb la presència estel·lar de la soprano nord-americana Audrey Luna, la cosa va estar absoluta mancada de la màgia i refinament d’una obra considerada, segons el parer de diferents crítics i musicòlegs, com una de les millors obres musicals del segle XXI.

Una mica millor van anar les coses amb la Simfonia núm. 4 en Sol major de Gustav Mahler (1860-1911), en bona part perquè la clau de l’edifici, el lied Das himmlische Leben, va tenir en Carolyn Sampson una aliada magnífica per poder sortir del concert amb un somriure als llavis. Fins a l’arribada del quart moviment, la veritat és que la música va costar que fluís i va estar mancada d’una entitat i una personalitat pròpia. Cal donar un vot de confiança a Ludovic Morlot, per prestigi i trajectòria, però hi ha molta feina a fer per començar a superar aquesta condició de realitat paral·lela de la nostra orquestra nacional.

OBC
Director: Ludovic Morlot
L’Auditori (Barcelona), 1 d’octubre


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

salt
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA
CrÒNICA

Un Sant Jordi fred, però esplendorós

TEATRE

La Perla 29 incorpora un ‘Zoo de vidre’

BARCELONA