Arts escèniques

Manelic, el pròfug

‘Terra baixa’, dirigida per Carme Portaceli al TNC, incorpora el context obrer i social en què Àngel Guimerà va escriure l’obra, ara reconvertida en ‘thriller’

Portaceli i Ley fan una revisió política de ‘Terra baixa’ com ja van fer a ‘L’auca del senyor Esteve’

Per al dramaturg Pablo Ley és evident que la història de Marta i Manelic no pot acabar fugint a les muntanyes i sense esperar cap repressió dels estaments del poder. Per això, el clàssic es rellegeix avui a partir dels ulls d’una periodista que prova d’indagar les raons de l’assassinat a l’amo, en Sebastià; i de l’olfacte del comissari Vinagret, que perseguirà i detindrà els dos fugitius i els enviarà a la presó. Terra baixa (reconstrucció d’un crim), dirigida per Carme Portaceli, s’estrena dijous vinent a la Sala Gran del TNC. Posteriorment, farà gira pels Països Catalans (inclou el País Valencià i Mallorca) i també viatjarà a Brussel·les, Orleans i Porto. És el primer cop que una producció del TNC d’un clàssic català es representa més enllà dels Pirineus.Al TNC, ja hi ha el 40% de les entrades venudes, una xifra considerable si es té en compte el canvi d’hàbit de comprar per avançat arran de la covid.

Carme Portaceli repeteix amb Pablo Ley la revisió d’un text del patrimoni català. Si el 2010, van empeltar L’auca del senyor Esteve amb els grisos anys del franquisme, ara graten en el context de finals del segle XIX, moment en què s’estrena l’obra: el 1896 esclata una bomba al carrer Canvis Nous en ocasió de la processó del Corpus Christi, motiu que aprofita el poder per decapitar el moviment obrer. Es van arrestar 400 persones que van patir tortures i vexacions al castell de Montjuïc. Una campanya internacional denunciaria l’arbitrarietat del procés de Montjuïc i n’exigiria la revisió. Un dels comissaris torturadors va ser en Vinagret. Ara, Ley imagina que, per fer callar la premsa, la comandància envia aquest agent al camp, a investigar el cas del crim d’en Sebastià. Anirà extraient informació a partir dels interrogatoris a la gent del poble. Laura Conejero és la periodista que vol entendre les raons, mentre que Manel Sans és el policia venjatiu. Per a Sans, el comissari creu que l’home és un llop per a l’home (com diu Hobbes); desconfia de Rousseau, que deia que l’home és bo per naturalesa (com s’insinuaria en la ingenuïtat originària d’un Manelic que es casa enganyat). Conejero, en canvi, opina que el seu personatge s’adona de la maldat de l’home però busca mecanismes ètics perquè no es crei un bucle de violència inacabable.

La peça d’aquesta adaptació també té una mirada feminista. Ho evidencia Eduard Farelo (Sebastià), que explica en roda de premsa que Marta és ella mateixa, no pas la dona del Manelic o d’en Sebastià, i que pren decisions per voluntat pròpia, al final. Anna Ycobalzeta, que interpreta el paper de Marta, recomana molt aquesta adaptació als joves: “M’he sorprès de com pot ser contemporani. És com un Shakespeare que ho parla des dels nostres paisatges.” Borja Espinosa és Manelic i agraeix sortir dels rols habituals i alhora fer un pas més enllà de l’amor romàntic, en què es pot encasellar el clàssic.

Acompanyant aquest triangle de relacions impossibles, apareix Núria: la nena de 14 anys en el text de Guimerà l’interpreta Kathy Sey. En la nova trama veu que hi ha algun engany (que el poble amaga) i que el poble, incomprensiblement, no s’hi revolta. En tot cas, sí que ho fa la Xeixa (el personatge per a actor s’ha transformat perquè el faci una actriu): “És l’única que planta cara a l’amo però que acaba tenint por”, comenta l’actriu Roser Pujol. Pepo Blasco (Tomàs), Mohamed El Bouhali (Josep) i Mercè Mariné (Pepa) completen el repartiment.

Àngel Guimerà, present

Aquesta adaptació coincideix amb la fi de gira d’El llop (també a partir del clàssic de Guimerà): va fer 26 funcions arreu de Catalunya, arran de l’èxit d’audiències del reality televisiu amb actors de teatre amateur. Per al 2024 ja s’espera la reposició de Mar i cel de Dagoll Dagom. L’any passat van ser els de La Barni Teatre els que van portar La filla del mar en clau de musical.

LA XIFRA

53
funcions
hi ha previstes, tant al TNC com als diferents escenaris que hi han tancat calendari (i està pendent Porto)

La gira de ‘Terra baixa’

Barcelona

del 19 de gener al 26 de febrer

El Vendrell

11 de març

Girona

17 de març

Granollers

19 de març

Tarragona

24 de març

El Prat de Llobregat

26 de març

València

del 31 de març al 2 d’abril

Palma

21 d’abril

Manacor

23 d’abril

Reus

14 d’abril

Vilanova i la Geltrú

16 d’abril

Vic

27 d’abril

Manresa

29 i 30 d’abril

Olot

5 de maig

Viladecans

7 de maig

Brussel·les

19 i 20 de maig

Sant Cugat del Vallès

26 de maig

Mataró

28 de maig

Orleans

6 i 7 de juny

Porto

dades obertes, encara



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Patrimoni

El Museu Castell de Peralada exposa a Madrid una mostra sobre la gènesi de la seva col·lecció

Peralada
lletres

Homenatgen Feliu Formosa en ocasió del seu proper 90è aniversari

barcelona
art

Els promotors del fallit Hermitage de Barcelona negocien ara amb Carmen Thyssen

barcelona
FIGUERES

El Festival de Jazz de Figueres torna després de dos anys amb una nova direcció

figueres
música

El FEMJazz! tornarà a tenir la Draga com a escenari principal en la 30a edició

banyoles
Cinema

Cate Blanchett rebrà un Premi Donostia al Festival de Sant Sebastià

Sant Sebastià
ÒPERA

La directora Emma Dante castiga el ‘bullying’ a ‘La cenerentola’ de Rossini

BARCELONA
cinema

Pablo La Parra Pérez, nou director de la Filmoteca de Catalunya

Barcelona

Nou programa d’arts per quan tanqui Can Maristany

SANT CUGAT DEL VALLÈS