Cultura

Sánchez Piñol reflexiona sobre fins on pot arribar un home per evitar la fi del món

L’antropòleg i escriptor presenta ‘Pregària a Prosèrpina’, la seva setena novel·la ambientada a Roma en el segle I abans de Crist

L’antropòleg i escriptor Albert Sánchez Piñol (Barcelona, 1965) ha presentat aquest matí la novel·la “fantàstica i històrica” Pregària a Prosèrpina, publicada per La Campana i amb la que l’autor vol oferir una reflexió sobre fins a on pot arribar un home o un poble per evitar la fi del mòn. Ambientat en el segle I abans de Crist, el nou llibre de Sánchez Piñol plasma tot un univers alternatiu que vol oferir una reflexió sobre la moral i la política de la societat.

En aquesta setene novel·la, l’autor que es va donar a conèixer l’any 2002 amb La pell freda, una obra que va tenir un gran reconeixement de públic i crítica , s’endinsa en el món clàssic per imaginar que el destí de Roma i la humanitat sencera estan en joc davant d’unes criatures depredadores, els tectònics, que apareixen de sota terra i no tenen cap mena d’escrúpols. Just abans d’una guerra civil i amb una societat dividida en tres bàndols, els personatges de la novel·la hauran d’enfrontar-se al dilema d’unir-se i sacrificar les seves vides i l’estatus per provar de combatre la legió de tectònics.

En declaracions a l’ACN, Sánchez Piñol ha explicat que la majoria de novel·les de l’antiga Roma situen el focus en la pròpia Roma i que ell ha volgut fixar-lo en un “element fantàstic” com és una invasió que ve de sota terra. Per això, ha imaginat unes criatures que esdevenen un perill “terrorífic” per a la humanitat.

Segons ha relatat, els tectònics són una civilització caracteritzada pel màxim individualisme i egoisme i això els farà “encara més perillosos pels romans clàssics”.

Una de les claus de la novel·la, segons l’autor, és que en una societat on els esclaus eren considerats “una propietat que respira”, davant l’emergència provocada pels tectònics, pompeians, cesarians i esclaus hauran d’aparcar les seves diferències per unir-‘se “perquè si no és la fi del món”.

Amb l’anterior novel·la ‘El monstre de Santa Helena’, Sánchez Piñol també imaginava una criatura que provocava el caos. Per l’escriptor aquell monstre “no té res a veure com a element fantàstic” amb els tectònics. “Allà parlava de les relacions entre poder i cultura. Ara, tracto de per què alguns individus i societats decideixen canviar o no fer-ho amb les conseqüències que això comporta”, ha analitzat.

L’autor opina que, en genral, la naturalesa és “conservadora” i que la gent “no canvia si no hi està obligada”. “

Antropòleg i africanista, l’escriptor ha escrit la major part de la seva en català. És membre del Centre d’Estudis Africans i ha col·laborat en la redacció d’anuaris d’enciclopèdies interactives. Entre les seves obres més destacades hi ha Pandora al Congo (2005) i Victus (2012).

Els crítics han trobat certes semblances entres el seu estil i el d’autors classics consagrats com Joseph Conrad, Robert Louis Stevenson i Howard Phillips Lovecraft.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Crònica

Passat i present de Depeche Mode i Sparks

Barcelona
Arquitectura
El trencadís, distintiu del modernisme català

Gaudí, quina trencadissa!

barcelona

L’ADAC premia Michel i El Foment en un acte ple de crides a la defensa activa de la llengua

girona
Arquitectura

La casa ‘PIN8’ de Forallac, Premi Arquitectura 2023

Girona

Joan Manuel Serrat, premi Nacional de Cultura

barcelona

Lloret estrenarà al juliol la ruta dels escenaris de ‘La casa del dragón’

Lloret de mar

HeartBreak Hotel bategarà a Sants aquest setembre

BARCELONA
Crònica

‘Per sempre, Joy Division’

Barcelona
Art
Novetats a les joies medievals catalanes

Caín entra a l’absis de Taüll

barcelona