Arts escèniques

TEMPORADA ALTA

Un alumne de Korsunovas farà sobrevolar ‘La gavina’ a Salt

La Gavina, de Txèkhov. sobrevola de nou el Temporada Alta. Divendres vinent se’n presentarà una versió que ha impulsat el jove director lituà Jokubas Brazys. El muntatge de treball de final de carrera ve beneït pel seu professor, i ara mentor, Oskaras Korsunovas. El director lituà, que manté una certa presència en el Temporada Alta des de fa més d’una dècada, ha cedit el seu espai a aquesta Gavina que, segons Brazys, és “una constant recerca de veritat dels mateixos intèrprets”. Zuvèdra (La gavina) es podrà veure divendres al Teatre de Salt. Serà la darrera producció internacional d’aquesta edició, que es va definir com la de major pes pels noms de referència mundial.

Brazys diu que l’obra té un ritme especial. Per poder assajar clàssics (durant els cursos també ha afrontat El misantrop de Molière i el Macbeth de Shakespeare) cal molt més temps d’assaig per a assimilar-los bé. Però és que en la mateixa representació hi ha un tempo especial que “prové de quan els personatges cerquen la seva pròpia veritat”. I en posa un exemple. La protagonista, Nina, s’autodefineix com a gavina “per la seva voluntat de llibertat, però en la segona part comprèn que l’ocell no té llar, que vola entre el fred i la foscor, i que lluita cada dia per sobreviure”.

Brazys considera pràcticament “obligatori” afrontar la direcció d’aquest títol de Txèkhov per comprendre la profunditat del dramaturg. Els artistes proven de trobar la seva forma natural i estan contínuament destruint allò que no els sembla profitós artísticament, en un procés de constant dubte per si han trobat el codi adequat. En l’obra, el fill de la diva que vol convertir-se en director pateix aquesta soledat constant. Lluita per una “recerca mística que l’ha de guiar”. La soledat és el que l’aportarà el privilegi de la maduresa, conclou el director, de només 28 anys.

Narcís Puig, director adjunt del festival, diu que La gavina és un els títols que més s’ha representat al llarg de la història del Temporada Alta. Es comptabilitzen els de l’hongarès Árpad Schilling (2006), Daniel Veronese (2013), Oskaras Korsunovas (2014), Thomas Ostermeier (2016) i Àlex Rigola (2020). Davant de la “certa maledicció” que pateix Brazys (amb l’anàlisi posat per veure si plagia Korsunovas), Puig assegura que “són dues Gavines ben diferents”.

Avui, Lorca

El Temporada Alta aprofita els festius d’aquest pont per programar més funcions. Aquesta tarda (18 h) es representa al Municipal de Girona El muntatge de Yerma, de Juan Carlos Martel i Frederic Amat. Aquesta adaptació del vers tràgic de Federico García Lorca es va estrenar el curs passat al Teatre Lliure, on tornarà per Nadal gràcies a la bona acceptació de públic (en una posada en escena a la Fabià Puigserver que encercla l’escenari i que redueix l’assistència a 470 localitats). Dissabte, també al Municipal, les actrius de T De Teatre comencen la gira de La dona fantasma amb un doblet (18h i 20.30h), la comèdia estrenada fa unes setmanes al Romea amb l’autoria i direcció de Mario Tenconi. Porta amb si un cert retorn a l’univers dels monòlegs.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Literatura

El Mot celebra 10 anys oferint al web els vídeos dels 375 autors que hi han passat

olot / girona
Cultura

La Fundació Orfeó Lleidatà transforma els concerts de música clàssica

Lleida
cinema

Isaki Lacuesta inaugurarà el D’A 2024 amb el seu nou film ‘Segundo premio’

barcelona
Caiguda lliure

Rafael Benet i els papers perduts de Tossa

MÚSICA

La Fúmiga: “La música de carrer és el que més vertebra el País Valencià”

BARCELONA
Cultura

Juana Bacallao, la llegendària estrella del cabaret a Cuba

MÚSICA

Mazoni s’acomiada dels escenaris al Festival Empremtes

BARCELONA
CINEMA

Un documental sobre l’art africà robat per Europa, Ós d’or a Berlín

BARCELONA
MÚSICA

Christina Rosenvinge, la filla pop de la poetessa Safo

GIRONA