Música

crònica

Entre Xoel i els Antònia Font

Des dels anys de la Transició i la decadència dels cantautors, diferents fórmules els van substituir posant èmfasi en la qualitat de les lletres, el folklore i unes harmonies vocals pròximes al folk rock que es van imposar als anys dels Eagles o els Doobie Brothers, és a dir, posteriors a l’esclat psicodèlic californià i totes les ramificacions. Els anys vuitanta haurien estat una travessa del desert si no haguéssim tingut la Mondragón, Nacha Pop, Sabina o aquí Sopa de Cabra, Loquillo i Sau, entre altres. La dissolució o consolidació dels grups va obrir l’espai a altres vies. Dues de les més interessants han estat els mallorquins d’Antònia Font o el gallec Xoel López, conegut també pel seu projecte Deluxe. Tots dos varen actuar i activar musicalment Porta Ferrada amb les seves lletres enginyoses, el sentit de l’humor i l’alegria, manllevant un títol dels mallorquins.

Amb la lluna en quart menguant sobre les Gavarres, Xoel López va actuar dimecres per a unes vuit-centes persones. Va començar amb la nova cançó Albatros i Salitre y humo, tema emblemàtic de Deluxe: “Yo quise avanzar con todo, pero mi cuerpo explotó de frío. Escuché tu canto en la distancia, un perfume de salitre y humo que se volvió sudor y sangre.” Vint-i-tres temes breus del llarg repertori del gallec, però també del nou disc, com la divertida Mágica y eterna o fins i tot una versió d’Ojalá que llueva café, de Juan Luis Guerra.

L’endemà, els Antònia Font ho van petar amb un ple fins a la bandera. Públic intergeneracional que va entrar a l’Espai Port fins a endarrerir el concert un quart d’hora, gairebé 1.700 persones. El van iniciar amb Cançó de llum, quasi una poètica del que és el seu estil, pop civilitzat i culte, amb unes lletres de Joan Miquel Oliver de treure’s el barret, surrealisme platejat per a les seves jotes psicodèliques. Des del primer moment, dels 33 temes que van tocar, van exposar èxits com ara Un minut estroboscòpica. I més tard, Batiscafo katiuscas, Tots els motors, l’esmentada Alegria i al tram final Calgary 88 i Viure sense tu. Des del retorn de la separació, fa tres anys, el públic té moltes ganes de veure’ls i les cadires es van omplir. “De ses aigües insondables, només tu les averigües”. A cop de dièresi, el concert ens va eixamplar l’esperança.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

La Mercè d’enguany se centra en la cultura popular i incorpora nous espais i espectacles

BARCELONA
patrimoni

Les excavacions al poblat ibèric del Turó del Vent del Corredor refermen la importància de l’assentament

Llinars del Vallès
llibres

Claudia Pagès escriu sobre les dualitats i l’aigua

barcelona
LLIBRES

L’Avenç edita una vuitantena de proses inèdites de Joan Vinyoli

Santa Coloma de Farners

Un Visa pour l’Image marcat per la guerra de Gaza

Perpinyà
música

La Fireluche i Joan-Lluís Lluís estrenaran l’experiment ‘Pareidolia’ al sisè cicle El Generador

girona
TEATRE

Croàcia celebra la Diada de Catalunya amb el record de Pau Casals a la Casa Blanca

BARCELONA
Llibres

El nou projecte editorial d’Abacus Futur publicarà 250 novetats en català i castellà el 2025

Barcelona
cinema

Tres clàssics per celebrar els 90 anys de Sophia Loren

Barcelona