Arriben a Barcelona les gegantines obres de Sorolla
MNAC
Els 14 colossals llenços de Joaquim Sorolla que estan de gira per l'Estat, procedents de la col·lecció de la Hispanic Society of America, han arribat aquest dimecres al MNAC, on es podran veure entre el 20 de febrer i el 3 de maig.
Entre extremes mesures de seguretat, els quadres s'han descarregat aquest matí amb una immensa grua i hauran de reposar un dia sencer fins a desembalar-los per evitar qualsevol deteriorament, segons explicava el restaurador de Bancaja, Vicent Ripollès.
Després d'haver-se vist a València, Sevilla, Màlaga i Bilbao, i de ser l'exposició més vista de l'Estat, el MNAC acull Sorolla. Visió d'Espanya. Col·lecció de la Hispanic Society of America.
Tot i tenir gairebé cent anys, la majoria d'obres estaven en un bon estat de conservació, segons comenta el restaurador, que, tot i això, explica que van necessitar un pla per eliminar la brutícia ambiental acumulada pel temps. Tal com les va acabar Sorolla i encara que sembli difícil per la encertada lluminositat de les obres, aquestes pintures no tenen cap capa de vernís, segons explica el restaurador.
Comissariada pels catedràtics de la Universitat de València i experts en aquest pintor, Felipe Garín i Facundo Tomàs, la msotra es presenta per primera vegada fora de la seu per a la qual va ser concebut aquest conjunt pictòric, Hispanic Society of America. El mecenes i erudit Archer Milton Huntington (1870-1955), fundador de la societat el 1904, va encarregar les obres a Sorolla per a les seves sales.
Les pintures de Sorolla, que encara no han vist la llum de Barcelona per les estrictes mesures de preservació, es caracteritzen per tenir unes grans mides, que han obligat a utilitzar camions amb capacitat d'obres de més de tres metres, per assegurar el viatge de les pintures en vertical. El programa iconogràfic es basa en una interpretació lliure i molt personal d'una realitat geogràfica molt variada i diversa.
Darrera d'aquestes composicions gegantines, emergeix amb força el talent i l'energia d'un pintor que observa la realitat que l'envolta amb una mirada carregada de sensibilitat, que es deixa entreveure en els detalls més inapreciables. Els anys transcorreguts entre la data inicial de l'encàrrec, el 1912, i la seva finalització, el 1919, és una prova il·lustrativa del repte i la dificultat que va suposar per a Sorolla la realització dels plafons.