Cultura
Els murals de Sorolla tornen a lluir a la Hispanic Society de NY
Durant tres anys les obres s'han exposat a set museus de l'Estat, amb més de 2 milions de visitants
Els catorze panells que el pintor valencià Joaquín Sorolla va fer expressament per la Hispanic Society of America de Nova York ja tornen a ser a lloc i aquest dissabte s'obren al públic. Un equip d'experts ha restaurat les peces, que han recuperat la lluentor original. Durant tres anys, les obres s'han exposat a set museus de l'Estat, amb més de 2 milions de visitants, 250.000 dels quals al Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC).
Mentrestant, la Hispanic Society ha aprofitat per remodelar les galeries interiors. Bancaja ha anunciat que organitzarà tres exposicions més a partir de l'any vinent. La primera és sobre fotografies del tombant del XIX.
Els catorze immensos murals de Visiones de España van sortir cap a València en avió el 30 de setembre de 2007. Era la primera vegada que abandonaven Nova York des que Joaquín Sorolla (1823-1923) els va pintar per encàrrec del fundador de la Hispanic Society, el multimilionari Archer Milton Huntington, apassionat de l'art d'Espanya, Portugal i l'Amèrica Llatina.
El mecenes li va encarregar uns murals a mida per decorar una de les sales del museu que reflectissin la diversitat espanyola. Sorolla, un perfeccionista incansable, amb una producció altíssima, va recórrer entre el 1912 i el 1919 un per un els catorze escenaris escollits per impregnar-se de la manera de fer i de ser de cada territori. Una visió regionalista d'Espanya centrada en estereotips folklòrics però amb una tècnica molt treballada i un tractament de la llum exquisit, que situen el pintor valencià entre els millors impressionistes espanyols.
"Cada quadre es va traslladar a lloc per pintar-lo amb la seva llum i amb la influència del lloc d'on procedia la gent. (Sorolla) es va ocupar de comprar la roba i tot el que anava a l'obra. I, quan ho tenia tot, muntava el quadre, feia uns dissenys amb quatre línies generals i començava a pintar molt ràpid, tal com es transmet en les seves obres", explica la besnéta del pintor, Blanca Pons.
El mural pintat a Catalunya mostra un grup de pescadors (amb barretina) en una població de costa un cop arribat el peix. Uns pins i el mar de fons situen l'acció en alguna població segurament de la Costa Brava.
Els catorze llenços van desembarcar a Nova York el 1926, aleshores en vaixell. Sorolla no arribaria a veure els quadres a lloc perquè va morir tres anys abans, "a causa de l'enorme cansament que li va provocar tot l'esforç" explica la seva besnéta.
Mentrestant, la Hispanic Society ha aprofitat per remodelar les galeries interiors. Bancaja ha anunciat que organitzarà tres exposicions més a partir de l'any vinent. La primera és sobre fotografies del tombant del XIX.
Els catorze immensos murals de Visiones de España van sortir cap a València en avió el 30 de setembre de 2007. Era la primera vegada que abandonaven Nova York des que Joaquín Sorolla (1823-1923) els va pintar per encàrrec del fundador de la Hispanic Society, el multimilionari Archer Milton Huntington, apassionat de l'art d'Espanya, Portugal i l'Amèrica Llatina.
El mecenes li va encarregar uns murals a mida per decorar una de les sales del museu que reflectissin la diversitat espanyola. Sorolla, un perfeccionista incansable, amb una producció altíssima, va recórrer entre el 1912 i el 1919 un per un els catorze escenaris escollits per impregnar-se de la manera de fer i de ser de cada territori. Una visió regionalista d'Espanya centrada en estereotips folklòrics però amb una tècnica molt treballada i un tractament de la llum exquisit, que situen el pintor valencià entre els millors impressionistes espanyols.
"Cada quadre es va traslladar a lloc per pintar-lo amb la seva llum i amb la influència del lloc d'on procedia la gent. (Sorolla) es va ocupar de comprar la roba i tot el que anava a l'obra. I, quan ho tenia tot, muntava el quadre, feia uns dissenys amb quatre línies generals i començava a pintar molt ràpid, tal com es transmet en les seves obres", explica la besnéta del pintor, Blanca Pons.
El mural pintat a Catalunya mostra un grup de pescadors (amb barretina) en una població de costa un cop arribat el peix. Uns pins i el mar de fons situen l'acció en alguna població segurament de la Costa Brava.
Els catorze llenços van desembarcar a Nova York el 1926, aleshores en vaixell. Sorolla no arribaria a veure els quadres a lloc perquè va morir tres anys abans, "a causa de l'enorme cansament que li va provocar tot l'esforç" explica la seva besnéta.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.