Cultura

Crítica

cinema

La perfecció mata

Tal com acostuma a fer, Darren Aronofsky no s'hi ha posat per poca cosa en inspirar-se en el cèlebre ballet El llac dels cignes per aportar una nova reflexió d'arrel romàntica sobre les exigències absolutes i els perills de la creació artística. D'aquí vénen, tot i que Aronofsky es decanta cap el terror psicològic tenint present l'atmosfera repulsiva de Polanski, les afinitats entre Cisne negro i Les sabatilles vermelles, l'obra mestra de Powell i Pressburger ambientada en el món de la dansa. El cas és que, instigada per un coreògraf més pròxim al bruixot Rothbart que al príncep de l'obra de Txaikovski, la ballarina que interpreta una magnètica Natalie Portman experimenta una perillosa transformació per encarnar la dualitat Odette-Odile, és a dir, la puresa del cigne blanc i la seductora perversió del cigne negre. La seva part fosca (l'artista no pot eludir el mal) emergirà lligada a l'ambició i la gelosia, a un devastador desig de perfecció i a una sexualitat fins aleshores reprimida.

A Cisne negro hi conflueixen les rivalitats i l'arribisme tipus Tot sobre Eva, una revisió del tema del doble a través d'un possible cas de personalitat múltiple i paranoica, una exploració psicoanalítica de la relació entre la protagonista i la seva mare repressiva i la metamorfosi i automutilació d'un cos a la manera de Cronenberg. Tot plegat configura una obra inquietant i truculenta, complexa i no sempre subtil, brillant i excessiva, visualment fascinant i una mica tramposa, com ara en la confusió deliberada entre la visió objectiva i l'al·lucinat punt de vista subjectiu de la protagonista. Un film ambiciós i potent amb una visió molt masculina de la feminitat. Per pensar-hi.

Cisne negro
Dir.: Darren Aronofsky
Intèrprets: Natalie Portman, Mila Kunis, Vincent Cassel. EUA, 2011


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA