Cultura

Oficis ‘castigats' per cataclismes naturals

Toni Cabré és un dramaturg que escriu a foc lent. Va trigar 4 anys a digerir un accident a l'N-II, a l'alçada d'Esparreguera, que va provocar dos morts. Un aiguat va trencar un pont i un cotxe va caure al buit. Una de les justificacions dels responsables de l'obra és que era imprevisible aquell desastre natural. Teoria de catàstrofes (premi Crítica de Serra d'Or 2005) arrenca avui al Teatre Gaudí Barcelona (TGB) i s'hi estarà fins al 26 de juny. Es va estrenar fa uns dies a Mataró.

L'enginyer del pont, Oriol (Abel Coll), se sent culpable abans que ningú l'incrimini. El seu amic Roger (Òscar Intente), amb un cinisme que provoca comicitat, justifica el treball professional, minimitzant el resultat final. Com si fossin danys col·laterals dels quals ningú ha de responsabilitzar-se. Ella (Laura Aubert) és la testimoni que ha vist la caiguda del pont. Transparent i fràgil no entén res. Representa la veu del carrer. Aquest és el tercer cop que el director Moisès Maicas posa a escena un text de Cabré (que en té una vintena de publicats). Feia temps que li havia proposat dur-lo a escena, però les acotacions que situen l'acció enmig del pont dificultava una posada en escena pròxima a l'espectador i que evités l'espectacularitat d'una infraestructura trencada. Van resoldre-ho amb un símbol, posant una tira de plàstic al davant de l'escena. Com si l'ull de l'espectador gaudís d'un zoom cinematogràfic. Durant l'assaig van adonar-se que, fins i tot la cinta, era innecessària.

Efectivament, afirma Toni Cabré, “lamentablement, la realitat m'actualitza cada setmana la intenció de l'obra”. Fa una dècada de l'accident de l'N-II (que inspira l'obra tot i que mai se citi) que va provocar un judici del qual recentment s'ha dictat sentència. Es repeteix contínuament, però, el conflicte entre l'ambició tècnica i la força de la natura. Només cal pensar en l'accident nuclear a Fukushima (Japó) provocat per un terratrèmol i un tsunami o el terratrèmol a Llorca (Múrcia) que ha fet malbé gran part dels edificis, quan en situació normal l'afectació habitual hauria d'haver estat de vidres trencats i alguna estanteria desclavada de la paret.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
cinema

DocsBarcelona, documentals que destrueixen els estereotips

barcelona
cinema

Una nova generació de simis regna al planeta Terra

Barcelona
Patricia López Arnaiz
Actriu

“Deixar les víctimes soles és una forma d’agressió”

Barcelona
Mireia Freixa
Historiadora de l’art

“El patrimoni només es preservarà si la gent se l’estima”

Terrassa
HISTÒRIA

Isabel Vila, la primera sindicalista i pionera de l’educació femenina

Girona
Crítica

L’encís de Bulle Ogier

Fenosa, l’escultor de la natura

El Vendrell
cinema - comèdia

Tres generacions de dones unides per la tragèdia

cinema - Animació

Viatge d’una nena xinesa amb parada a Berlín