cultura

La contraportada

Viatgers del Kadmos

El Festival Grec, junt amb el d'Avinyó, Atenes i Istambul, convida joves creadors a conèixer creacions de referència i també sales de petit format

Avui ja són a Grècia, a Atenes. Als viatgers de la xarxa Kadmos els han assegurat que, encara que s'hagi endarrerit el planning a causa de la vaga i de la mala maror arran de l'aprovació d'unes noves mesures restrictives, podran conèixer la realitat teatral d'Atenes. Ara fa tot just una setmana, el viatge va començar a la Sala Beckett de Barcelona. Va ser una prèvia molt oportuna, ja que el mateix Esteve Soler, que havia estat viatger de Kadmos l'edició anterior, els rebia amb un espectacle (Contra la democràcia) que havien ideat amb Carles Fernández Giua arran del viatge que impulsa el Festival d'Avinyó, juntament amb el Grec de Barcelona i els d'Atenes i Istambul. La intenció d'aquests viatges és oferir als nous dramaturgs una proximitat a realitats culturals que poden ser compatibles però que les fa llunyanes (o distants) el Mediterrani. Per això, els convidats vénen dels 4 festivals i també de la riba nord africana. Ells són maletes de cultura.

No hi ha més compromís per als participants que escriure una memòria i saber acontentar les expectatives, si cal fent canvis al planning programat. A Barcelona, per exemple, van entaforar una vista no prevista al centre corogràfic La Caldera, per demanda de ballarins convidats. Kadmos s'adona que no n'hi ha prou amb fer un agermanament institucional entre festivals per apropar-s'hi. Encara que construeixin coproduccions junts o que programin espectacles llunyans per compartir despeses de viatge. Cal teixir fi, a mig termini, provant connexions,, temptant creadors, buscant punts de contacte entre artistes de diferents disciplines. És la lletra petita a la qual mai ningú para atenció i la manera de fer la història que estranyament apareixerà retratada en titulars.

Esteve Soler, de fet, ja va poder oferir una lectura dramatitzada traduïda l'any passat als seus companys de viatge de Kadmos. I, la setmana passada, alguns d'aquells artistes (i d'altres de nous) s'atrevien a seguir la funció en català, després d'haver pogut consultar un original traduït. Soler deia, minuts abans d'entrar a la prèvia, que va ser un afortunat d'haver rebut la invitació d'Avinyó i Istambul. A Istambul va descobrir la necessitat que tenien d'agradar, de trencar amb la tradició i voler ser més punters que els dramaturgs centreeuropeus. Fa por que tanta ànsia de modernitat passi factura a la identitat. Kadmos reivindica el bressol cultural del Mediterrani. Soler troba, en un futur desolador i cínic, la connexió amb les cultures germanes. Cruel troballa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
ART

Un incendi malmet part d’una exposició al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

salt
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA
CrÒNICA

Un Sant Jordi fred, però esplendorós