Cultura

Crítica

teatre

Dolor i escatologia

La punyent expressivitat de Castellucci no deixa mai indiferent, malgrat el condiment repulsiu amb què sovint cuina els seus muntatges, que en el cas d'aquest últim és ni més ni menys que la pura merda. Un escenari d'un blanc impol·lut, també els mobles, on Castellucci retalla una hora del dolorós dia a dia d'un ancià que no pot controlar els esfínters i el seu fill encorbatat que, amb no gaire perícia, el neteja una vegada i una altra amb tot els ets i uts i a la vista del públic. El vellet, assegut davant la tele, comença de sobte a somicar, senyal infal·lible que s'ha cagat a sobre. És un plor de vergonya i impotència d'una veritat crua i dolorosa tant per a qui pateix la disfunció com per al familiar que se n'ocupa. La cerimònia de despullar l'avi plorós, peça per peça, de rentar-li el cul amb una esponja, d'eixugar-lo, posar-li els bolquers i la camisa és d'una minuciositat exasperant que burxa la sensibilitat de l'espectador i que el deixa amb el cor encongit. Ho acompanya amb una reproducció realística de la caca humana i, molt particularment, de l'efecte odorífer que fa al cas. Castellucci prenya de sentit els dos conceptes que designen la paraula escatologia: d'una banda, com a anàlisi dels excrements (en grec skatós) i, de l'altra, com a teologia de les darreries de l'home (en grec ésjatos). Per això presideix l'escena una ampliació del rostre de Crist del pinzell d'Antonello da Messina, davant de la qual aniran desfilant fins a dotze nens amb motxilles carregades de bombes de mà que impacten contra la cara beatífica del fill de Déu. En l'últim tram, la pintura regalima sang i s'esquinça, es forada de lletres (“Ets –no ets– el meu pastor”), i desapareix en una impactant instal·lació plàstica, amb un acurat suport sonor i lumínic. Contundent!

Sobre el concepte de rostre, en el fill de Déu
De Romeo Castellucci
Lliure Montjuïc, 7 de juliol.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA