cultura

Fabre il·lustra el viatge de la vida a la mort

Una caixa de vidre, amb funcions d'altar, porta impresa una data. És la del naixement de la intèrpret. Fins ara era el 17 de gener de 1975 que corresponia al naixement d'Annabelle Chambon. A Salt, la data serà nova: correspondrà al naixement de Lisa May. Chambon no pot continuar en aquest espectacle, que signa Jan Fabre i que parla del pas de la vida a la mort, perquè està embarassada de bessons. Ella assegura que treballar en aquest muntatge no l'ha deprimit perquè “és molt viu”. Preparatio mortis es podrà veure avui (22 h) en una única sessió al Teatre de Salt.

El projecte arrenca d'una acció mínima al Festival d'Avinyó. Annabelle Chambon ballava durant 10 minuts d'un concert d'orgue en una catedral de Bernard Foccroulle. Cinc anys més tard, Fabre li va proposar a la ballarina si voldria reprendre el muntatge eixamplant l'acció escènica durant tota l'hora que dura el concert d'orgue. Es va presentar, doncs, el 2010. De fet, Chambon no ha fet gaires funcions perquè no eren compatibles amb Prometeus. Sí que s'havia tancat una gira pel 2012 que, ara, Chambon no podrà executar. El seu relleu és Lisa May. Ella ha preparat l'obra, colze a colze, amb Chambon i Fabre. L'espectacle, com el caràcter de cada intèrpret, és diferent tot i que es manté l'estat anímic que pretén projectar i la intencionalitat de la peça. I quina és? Jan Fabre, artista tastaolletes en moltes disciplines, deixa prou oberta la mirada perquè la interpretació sigui molt àmplia, tot i que podria respondre a la màxima: “Allà on hi ha vida hi ha mort i on hi ha mort hi ha vida.” A l'escena, només hi ha flors (que es relacionen amb la mort i els cementiris des de temps ancestrals) i la caixa de vidre, que fa les funcions d'un altar (evoca el ritus de la mort i la vinculació amb les religions, en general). També hi ha papallones: s'emparenta amb l'univers de Fabre, que utilitza els insectes com a rúbrica artística. Les papallones tenen un pes específic: són un símbol de l'ànima. És el fruit d'una metamorfosi anterior. El cuc es converteix en papallona: tot ésser viu evoluciona inexorablement cap a la mort.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Les cares diverses del ‘true crime’

Barcelona
novetat editorial

L’assassí més famós d’Irlanda, radiografiat

Barcelona
Laia Vilaseca
Novel·lista

Laia Vilaseca: “Escrivint, continuo sent jardinera i no arquitecta”

Barcelona
ARTS ESCÈNIQUES

L’Alegria que ‘triomfa’ als Premis de la Crítica

BARCELONA
música

El nou festival Guixolstronic proposa 12 hores de música electrònica

st feliu de guíxols
cultura

L’associació de museòlegs, sobre el polèmic canvi d’orientació del Museu del Disseny: “Caldrà esperar a que es presenti el projecte definitiu”

barcelona
Música

El Festival de Prada s’estén i ofereix concerts sense fronteres

Girona
DANSA

El Sismògraf convoca a respirar amb la natura i a flirtejar amb la tecnologia

OLOT
Crítica
música

Sostinguts per l’estiu

GIRONA