Teatre

teatre. animal

J.B

Bestiari teatral d'Albee

La Sala Atrium de Barcelona ofereix ‘Historia del zoo', un drama de relacions entre dos desconeguts que evoca l'animalitat més primària entre dos ciutadans respectables

L
L'obra s'ha plantejat amb dos personatges realistes però que tenen un punt d'absurd, obsessionats per uns aspectes que els fan singulars

L'animal és dins nostre. La civilització l'ha amagat però no l'ha domesticat, sinó que, amb tantes normes i hipocresies, li ha donat un punt de crueltat, de voluntat de domini quan la situació és propícia. Aquest és el bestiari que evoca el dramaturg Edward Albee i a què han jugat sense xarxes en la producció La historia del zoo. L'obra, que es va estrenar la setmana passada a l'Atrium de l'Eixample barceloní, és un somni que feia anys que perseguia l'actor Oliver Albert i que es podrà veure a l'Atrium fins al 17 de febrer. La directora Anna Sabaté celebra un text profund, que aborda moltes dimensions humanes. Ells han posat la petja mostrant el moment crític del canvi de paradigma de les relacions humanes: les xarxes socials s'utilitzen més avui per comunicar-se amb altres persones que la interacció personal, segons un estudi recent de Telefónica.

L'entrada és molt absurda: dos desconeguts es troben i inicien una conversa aparentment intranscendent, en què un d'ells explica la seva anada a un zoo. La comunicació es va enredant fins a desencadenar un final imprevisible. Són dos ciutadans, això sí, antagònics: l'un té família, animal domèstic i vida acomodada; a l'altre li agrada ser un outsider de la societat, anar a la contra com a forma d'enfortir la seva personalitat. Però, insinua Sabaté en l'obra d'una hora de durada, “es veurà que són les dues cares d'una mateixa moneda”. Perquè, en el fons, l'un envejarà l'altre, i viceversa. Tots són infeliços: l'un per haver-se acomodat a unes relacions superficials quasi profilàctiques i l'altre perquè no ha sabut construir gaire res. El que els dos personatges necessiten és trobar persones que escoltin la seva història, que els entenguin i els compadeixin, en certa manera.

El zoo es revelarà com un pretext. Però en realitat amaga molt de la metàfora d'allò en què es pot convertir la societat. L'obra es representa en castellà, aprofitant la versió que es va fer fa poc més d'una dècada. A Barcelona no s'ha vist mai, ni tampoc se n'ha arribat a fer una versió en català professional, pel que sembla. En tot cas, amb aquesta versió es poden plantejar fer una gira pels teatres de l'Estat. L'obra, de només dos personatges (a més d'Oliver també hi participa Lluís Barrera), s'ha plantejat amb dos personatges realistes però que tenen un punt d'absurd, obsessionats per uns aspectes que els fan singulars. Davant d'aquesta aparent inconsistència de conversa de circumstàncies, els protagonistes volen fer-se valdre i es defensen fins a l'extrem en què acaben sent absurds. La seva tragèdia, per absurda, genera perplexitat i riures a platea: una bona manera d'atrapar l'atenció i poder anar plantant reflexions cíniques de la societat.

Albee només mira i exposa

L'home és una bèstia que ha volgut que la raó passi per sobre dels instints. La seva dèria és tan obsessiva que busca en els animals actituds de personatges arquetípics singulars, són cops d'animal d'aquest il·lustre humà que s'escapen per unes costures que sempre cedeixen. Si la cosmovisió més tolerant és aquella que destapa l'animal que cadascú porta dins i mira de renegociar una relació sostenible amb el medi ambient, la societat més tibada, obsessionada per la competitivitat, per l'individualisme i pels èxits materials, s'ofega quan es troba desproveït de tot. I el seu animal esclata, cruel i cínic, a la jugular de qui li vulgui fer entendre la posició de l'home (dominant però alhora dependent) respecte, per exemple, de la Terra. Albee no pontifica res, només mostra dos personatges que es troben casualment, enceten una conversa intranscendent i esclaten.

Un observador
Edward Albee és un veterà dramaturg que investiga l'animal més cruel que hi ha en l'interior de cada ciutadà teòricament civilitzat. La temporada passada ja es va poder demostrar a Qui té por de Virginia Woolf? al Teatre Romea. Tots uns catedràtics acollien amablement una parella nouvinguda a la facultat i, per una raó de budells, la cita anava abocant més i més fel enfora, trencant qualsevol bri de conciliació amb el món. Potser Albee sí que va ser més conciliador amb un altre treball molt celebrat a Catalunya, La cabra o Qui és Sylvia? En aquella ocasió, un arquitecte confessava el seu amor ingenu per una cabra, davant l'astorament del seu entorn, que es violentava, com si l'insultessin. Albee beu de les fonts del teatre de l'absurd i des d'aquest prisma mostra uns personatges coherents amb si mateixos amb la deformitat que la civilització recomana amagar ben endins.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
guardó

Raimon rebrà el Premi Prat de la Riba 2024 de l'IEC la diada de Sant Jordi

barcelona
Cultura

Mor Feliu Trujillo, prestigiós ceramista artístic d’Esparreguera

TEATRE

Gorina trasllada a ‘Ifigènia’ el dolor de totes les dones sacrificades

BARCELONA

El festival Flors i Violes espera batre rècords de públic

palafrugell
DANSA

El Mercat convida dues coreografies noruegues a ballar complexes celebracions

BARCELONA
patrimoni

Collboni esquiva reunir-se amb els impulsors de la campanya Salvem el Museu del Disseny

barcelona
Cinema

El BCN Film Fest obre portes i espera Meg Ryan

barcelona
Mònica Soler Ranzani
Novel·lista

“Faig ficció, però em preocupa molt la versemblança”

Barcelona
art

Model i artista amb final feliç

Barcelona