Cinema Critica

CRÍTICA

Imma Merino

Quan el cinema crea vida

Qui és Adèle? Inspirant-se amb llibertat en el còmic Le bleu est un couleur chaude, de Julie Maroh, el cineasta Abdellatif Kechiche presenta una adolescent de la qual, durant un film immens de tres hores de durada, assistim al seu pas a l'inici de la vida adulta a través de l'experiència del seu enamorament d'una altra noia, de la descoberta del plaer sexual compartit, del dolor de la separació i la pèrdua, però també de la realització de la seva vocació com a ensenyant havent-la conegut primer com una estudiant de secundària, sobretot a les classes de literatura, on reconeix que les novel·les (com ara La vie de Marianne, de Marivaux) li parlen de la vida i n'eixamplen la comprensió. No és per res que el nom de Clementine, amb el qual Maroh va batejar el seu personatge, es converteixi en el d'Adèle, que també és el de l'actriu que l'encarna tan poderosament: Adèle existeix mitjançant el cos, els fluids, les emocions d'Adèle Exarchopoulos. Hi és a totes les escenes, gairebé en tots els plans, amb una autenticitat i una força impressionants. I també es fa memorable la presència de Léa Seydoux, la noia dels cabells blaus, a banda de la controvèrsia amb el director Kechiche que ha envoltat de trista polèmica l'estrena, esdevinguda mesos després de la Palma d'Or a Canes, d'un film que ha perdut alguns minuts en el muntatge per a l'explotació comercial que sobretot han reduït la primera escena de sexe.

La vie d'Adèle és una pel·lícula que deixa emocionalment exhaust: els seus trossos de vida dramatitzats, a través de llargues seqüències, tenen una intensitat emocional que corprèn i la capacitat de remoure alguna cosa en l'espectador que pot dur-lo a l'evocació de les pròpies experiències amoroses, amb la seva joia i el seu dolor. Poques vegades el cinema ha estat capaç de fer creure que atrapa la vida amb tanta determinació i de manera tan creïble. Tanmateix, no és la vida, sinó cinema. Aquestes escenes han estat laboriosament construïdes durant un rodatge que les dilatava a la recerca que hi aparegués alguna cosa no calculada que, precisament, transmetés vida. I és el cinema, la seva potència transfiguradora, que crea la bellesa d'unes imatges que contenen un moment de coup de foudre d'una gràcia desconeguda, unes mirades palpitants de desig, el primer petó en un parc mentre les fulles dels arbres es mouen, uns cossos a la recerca ardent del plaer sexual. Però que també fa sentir el dolor viu d'una noia que, després de la felicitat, experimenta la nostàlgia del cos que l'ha abandonat i és quan es creen unes escenes que esquincen, com el retrobament un temps després de la ruptura. No hi ha cap història de vida extraordinària, però és extraordinari com el cinema hi crea vida.

Evidentment, no és un cinema qualsevol: és el cinema quan es fa estranyament sublim perquè hi ha un cineasta que sap crear alguna cosa viva i emocionant. Fent un salt qualitatiu en la construcció d'una filmografia que ja presentava alguns títols notables, com ara L'esquive i La graine et le mulet, Kechiche ha creat les situacions, ha provocat les emocions de les seves actrius, ha filmat els cossos amb vivor i delicadesa, ha il·luminat les escenes amb inspiració pictòrica, ha coreografiat els moviments. És l'art(ifici) perquè el real hi aparegui entre l'espontaneïtat i l'elaboració, la llibertat i la precisió. Una obra mestra apassionant del cinema contemporani.

La vida de Adèle
‘La vie d'Adèle'
Direcció: Abdellatif Kechiche Intèrprets: Léa Seydoux, Adèle Exarchopoulos, Jeremie Laheurte Gènere: Drama País: França, 2013
EL AZUL ES UN COLOR CÁLIDO
Guió i dibuixos: Julie Maroh Editorial: Dibbuks Traducció: Lorenzo F. Díaz Pàgines: 156 Preu: 18 euros

La novel·la gràfica original

El azul es un color cálido, de Julie Maroh, és la novel·la gràfica en la qual s'inspira bastant lliurement La vida de Adèle; publicada entre nosaltres per Dibbuks el 2011, ara ha estat oportunament reeditada.

Sembla que la dibuixant i guionista no està del tot satisfeta amb les llibertats que s'ha pres Abdellatif Kechiche respecte a la seva obra, que quan va ser publicada a França va obtenir diversos guardons, entre altres el Premi del Públic del Saló d'Angulema.

El azul es un color cálido és –com la pel·lícula– una dolorosa història d'amor lèsbic entre adolescents, narrada amb sensibilitat i il·lustrada amb subtilesa. Encara que comparteixen molts elements i passatges, la trama del còmic és notablement més dramàtica: arrenca amb la mort d'una de les protagonistes i després fa un salt enrere a tall de flashback. Val a dir que la fotografia de la pel·lícula respecta un dels elements característics de les vinyetes de Maroh: la permanent presència dels tons blaus.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
ART

Una trentena d’obres aspiren al premi d’escultura Vila Casas

Palafrugell
art

El Museu de l’Empordà dedica una retrospectiva pòstuma a Adrià Ciurana

Figueres
música

Nostaldisc celebrarà el 1r campionat gironí de rebobinat de cintes de casset amb ‘boli’ Bic

sant gregori
Torroella de montgrí

El talent més internacional omple de màgia el 12è Fimag

Torroella de Montgrí

Els Premis d’Arquitectura ja han seleccionat les 24 obres candidates

Girona

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA