cultura

LA CRÒNICA

‘Isavel', un bon musical amb consciència de classe

Després de l'èxit de la seva estrena recent a Figueres, el musical Isavel va arribar divendres passat al Teatre Auditori de Sant Feliu de Guíxols, amb les entrades exhaurides i un públic molt receptiu, probablement perquè bona part de la història d'Isabel Vilà va tenir lloc en escenaris molt propers –Calonge, Llagostera, la Bisbal d'Empordà, les Gavarres en general– i un dels personatges principals de l'obra és el diputat republicà federal Pere Caimó (1819-1878), que va ser alcalde de Sant Feliu.

Isavel, el musical, reivindica la figura d'Isabel Vilà (1843-1886), dona lluitadora i autodidacta avançada al seu temps, presentada com la primera sindicalista catalana i com una ferma defensora de l'educació i dels drets dels treballadors en el context de la dura indústria surera del segle XIX. Poc amiga de les normes, quan aprèn a escriure, ja d'adulta, decideix que el seu nom s'escriu amb ve baixa –per això Isavel– i ha passat a la història com Isabel Cinc Hores, perquè va aconseguir que els nens i nenes només treballessin a les fàbriques cinc hores i puguessin dedicar la resta de la jornada a anar a l'escola. Pacifista convençuda –més encara quan el seu estimat Joaquim és enviat com a represàlia a la guerra del Marroc, d'on no tornarà–, participa com a infermera a la insurrecció popular del Foc de la Bisbal, se'n va a l'exili a Carcassona, entra en contacte amb la maçoneria... El personatge d'Isabel Vilà té un potencial dramàtic innegable i la fórmula del musical resulta una bona opció per explicar-la a les generacions actuals.

Toni Strubell (argument i producció), Kim Planella (direcció i dramatúrgia) i Antoni i Marc Mas (música) lideren aquest ambiciós projecte escènic: 23 actors en escena, 15 músics interpretant en directe l'excel·lent partitura dels Mas, una escenografia impecable que permet imaginar sense gaire canvis una fàbrica, el local d'un sindicat o un camp de batalla. Iris Vilà, l'actriu protagonista, es posa realment en la pell d'Isabel Vilà i transmet el seu missatge amb una veu clara i rotunda, i la resta d'intèrprets principals funcionen bé tant en la tragèdia com en la comèdia, en alguns casos fent fins i tot dos papers: Karl Svensson és primer l'humil pare d'Isabel i més tard l'il·lustrat i paternal Sr. Muntada que l'acull a Carcassona. Destaquen especialment l'expressiu Ulises Ordúñez, en un paper de dolent mefistofèlic uniformat, i Susanna del Saz, que com a serventa cubana demostra tenir, a part d'una gran veu, molts recursos còmics.

Falten algunes coses per polir, hi sobra alguna escena bèl·lica i la durada és excessiva –tres hores i quart, amb intermedi–, però Isavel és un bon musical amb consciència de classe. La pròxima cita, el 25 i 26 de gener a Girona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA