Teatre

CRÍTICA

jordi bordes

El suïcidi de la raó, l'esclat de la doctrina

L a capacitat de LAMiniMAL a tergiversar una rèplica és notable. Tant sigui una cita, aparentment senzilla i concloent, com un moviment. Canviar un ítem d'una frase descobreix un món de significats diferents. La jove companyia, que treballa seguint el joc de l'aleatorietat que preconitza José Sanchis Sinisterra, presenta aquests dies a La Seca un muntatge que satura de dicció però que, en canvi, persegueix una dramatúrgia que es pot reconèixer. La companyia busca en el caos la indefensió de l'espectador. Tot i tractar-lo sempre amb molta correcció, el porta a llocs en què aquest se senti insegur i, per tant, la funció no pot ser passiva. La trilogia Fer sonar una flor busca aquesta certa incomoditat (encara que convidin a vi i a patates fregides i sempre se sigui molt cordial). Els textos breus de l'autor es veuen pervertits per titulars del diari. De sobte, que una cosa sigui poca cosa, es converteix en l'anarquia, o la impotència.

Segurament, l'encert d'El suïcidi de l'elefant hipotecat és que es poden reconèixer bé els personatges. No són realistes (l'exercici de moviment reiteratiu obliga a unes interpretacions fredes) però sí que es percep com el seu discurs va fent-se cada cop més simple, com si caigués per un embut, i els matisos quedessin fora de la botella. No és gratuït que els titulars els extreguin de diaris com ara La Razón, El Mundo i ABC. Les altres capçaleres es troben exposades, com si fos una opinió que no es vol discutir; es deixa marcir als quioscos. El que compta és la seguretat d'una classe que s'atreveix a discrepar en les motivacions del suïcidi. Com la de l'elefant que, després de dotze anys de provar de fer un salt per sortir del zoo de Tunis i veure que no n'era capaç, va acabar deixant-se caure. I morint.

L'interès a mostrar la simplesa (ximplesa) política d'uns personatges contrasta amb altres textos que sacsegen. Els diccionaris són, avui, un cementiri de fèretres perquè les paraules han mort, buides de significat, manipulades un cop i un altre. I provocant un desencís amb aquells que disfrutaven utilitzant-les, fent-les dringar ben sonores, per construir un discurs il·lusionador.

Un altre encert que trenca amb un quadre massa costumista, de personatges estirats que estan per sobre del bé i del mal i que consideren que la resta de la societat pateix la crisi perquè ha viscut “per sobre de les seves possibilitats” és la música en directe. L'emoció impacta per la veu, el violoncel i la guitarra. I també per una coreografia, ara sí, harmònica, que denota humanitat per les abraçades i pels clatellots, ben sonors. L'exercici arriba a bon fi. La pregunta, doncs, és obligada: per què si encerten l'exercici en un joc teatral útil en la primera peça a La supervivencia de las luciérnagas, estrenada més tard, la saturació de plans, veus, i sons no anava gaire enlloc? Celebrem, doncs, aquest elefant.

EL SUÏCIDI DE L'ELEFANT HIPOTECAT
LAMiniMAL
Dramatúrgia i direcció: Daniel de Vecchi, a partir de textos breus de José Sanchis Sinisterra
Intèrprets: Eloi Benet, Anna Berenguer, Cristina Codina, Esperança Crespí, Toni Figuera, Xesco Pintó i Carla Rovira
Dia i lloc: Dijous, Dimecres 8 d'octubre (fins al 26) a La Seca.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ART

Una trentena d’obres aspiren al premi d’escultura Vila Casas

Palafrugell
art

El Museu de l’Empordà dedica una retrospectiva pòstuma a Adrià Ciurana

Figueres
música

Nostaldisc celebrarà el 1r campionat gironí de rebobinat de cintes de casset amb ‘boli’ Bic

sant gregori
Torroella de montgrí

El talent més internacional omple de màgia el 12è Fimag

Torroella de Montgrí

Els Premis d’Arquitectura ja han seleccionat les 24 obres candidates

Girona

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA