Teatre

CRÍTICA

jordi bordes

Una intel·ligent adaptació, novament

M iguel del Arco va sorprendre tothom amb La función por hacer. Va entrar, quasi per casualitat, en la sala Villarroel el 2010. Una nòmina notable d'actors es barrejava amb el públic i feia una nova aproximació a Sis personatges en busca d'autor de Pirandello. Probablement, era l'adaptació més extrema. Van sorprendre amb una interpretació gens sentida, que respirava veritat pels quatre costats. Aquella primera aventura ha anat fent camí amb èxit, tot i que potser no amb la mateixa frescor.

Del Arco (que recordava que va comprar-se uns Digui, digui després d'una funció del Teatre Lliure a Madrid, quan ho representaven en català) va fer la seva primera direcció al Lliure amb Un enemic del poble. Estava pensat en un gran format i tenia moltes ganes d'agradar. I tant ho va aconseguir que l'obra es reposa aquesta temporada. En aquesta línia cal plantejar el Misántropo, de Molière. D'entrada, cal celebrar la selecció del títol. Perquè el discurs sobre la moralitat i la corrupció sembla que mai hagi estat tan a l'ordre del dia (en realitat, la memòria és benèvola i ens fa oblidar els capítols nefastos de la societat per poder continuar sent éssers sociables). L'aproximació és intel·ligent, no sona gens estirada. Sap traslladar perfectament el poeta pedant en cantant romàntic histriònic (que, per moments, sembla l'àlter ego del personatge del Mag Lari!). I, incorruptible, es manté Alcestes, el misantrop.

L'opinió de la producció és que l'home honest va emmalaltint, va patint visions que el trastoquen definitivament. L'espai, la sortida d'emergència d'una discoteca on se celebra una festa benèfica, diu molt de la hipocresia d'avui, per molt ben intencionada que sigui. En aquest espai, que és terra de ningú, es donen lloc les confessions, d'una manera similar al terrat abans del cataclisme de Després de la pluja de Sergi Belbel (1994). També és molt similar el comportament d'Alcestes amb el d'Stockmann, d'Un enemic del poble. Si l'un decideix trencar amb tot, l'altre s'arraparà a la família i no gosarà marxar de casa, tot i les amenaces. Aquest Alcestes, en realitat, combrega molt amb el protagonista de Timó d'Atenes, de Shakespeare. Aquest (ara l'interpreta Julio Manrique a la Biblioteca de Catalunya) decideix marxar a un abocador i riure's de tot allò que abans li semblava tan adequat: ser un mecenes generós dels seus amics. Si a Timó,el protagonisme d'aquest prohom caigut en desgràcia absorbeix tot el drama, a Misántropo, Alcestes té massa poca evolució dramatúrgica: ja apareix massa enfadat en la primera escena. Per això, de seguida el paper sona massa afectat, al final, poc real. Si les visions que pateix al final són molt efectives i ben trobades, els primers aparts són exageradament marcats. El muntatge pretén repartir joc entre tots els papers (i fa bé per poder ensenyar les contradiccions de tothom) però aquestes trifulgues li fan perdre un punt de ritme i la peça pateix un cert declivi que es recupera amb un final senzill i compacte.

MISÁNTROPO
Molière
Versió i direcció: Miguel del Arco
Intèrprets: Israel Elejalde, Bárbara Lennie, José Luís Martínez, Miriam Montilla, Manuela Paso, Raúl Prieto, Cristóbal Suárez
Dia i lloc: Dijous, Dimarts, 25 de novembre (fins al 7 de desembre) al Teatre Lliure de Montjuïc.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA
CrÒNICA

Un Sant Jordi fred, però esplendorós

TEATRE

La Perla 29 incorpora un ‘Zoo de vidre’

BARCELONA
CRÒNICA

Banyoles, lectora i novel·lada

crònica

Diada radiant en el retorn a l’essència