Cinema Critica

Crítica

Àngel Quintana

Després de l'allau de neu

Una família sueca es troba de vacances als Alps. Mentre es troben a punt de dinar en una còmoda terrassa veuen com s'acosta una allau. El pare afirma que tot està controlat, però és el primer d'abandonar la taula. La mare i els dos fills corren espantats. L'allau, que ha estat filmada en un esplèndid pla seqüència, s'atura abans d'arribar la terrassa. La pantalla queda en blanc.

Hi ha en l'acció central de Fuerza mayor un element catastròfic que podria donar peu a una història de supervivència, a un drama sobre com la força humana pot lluitar contra la natura. Ruben Östlund, en el seu tercer i magnífic llargmetratge, evita tota premissa que porti la pel·lícula cap a territoris més convencionals. Com la desaparició d'Anna a l'inici de La aventura d'Antonioni, allò que importa no és quines són les causes d'allò que ha passat, ni el tancament de cap cercle dramàtic, allò que compta és veure com un fet pot irradiar en la conducta dels altres, crear crisi, provocar tensions i generar una certa incomunicació. Östlund aprofita la situació inicial per dur a terme una mena de radiografia d'un matrimoni. La dona recrimina al pare de ser un covard, de no prendre les decisions necessàries, de no afrontar la vida. El pare acusa la dona de ser massa protectora cap als seus fills, de no voler acceptar els principis bàsics de la convivència. La família comença a tancar-se, mentre Östlund, amb un sentit molt subtil de l'humor, va mostrant-nos la descomposició d'una certa burgesia que troba en la neu una projecció del seu paradís artificial. Tota la pel·lícula està filmada amb gran rigor, amb un sentit contundent de la posada en escena i amb un tempo peculiar en què els temps morts esdevenen tant o més reveladors que les poques accions que envolten la història. Fuerza mayor té la contundència de les grans propostes i revela la mirada d'un bon director.

Fuerza mayor
Turist
Direcció: Ruben Östlund Intèrprets: Johannes Kuhnke, Lisa Loven Kongsli, Vincent Wettergren, Kristofer Hivju Gènere: Drama Any: Suècia, 2014


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

obituari

Mor als 63 anys Laurent Cantet, Palma d’Or de Canes per ‘La classe’

París
CULTURA

La Mostra Nacional de Teatre Amateur compleix vint anys a Pineda

PINEDA DE MAR

Un tribunal anul·la la condemna contra el productor Harvey Weinstein

Nova York
Cultura

Mor Mike Pinder, cofundador i teclista de The Moody Blues

ART

Una trentena d’obres aspiren al premi d’escultura Vila Casas

Palafrugell
art

El Museu de l’Empordà dedica una retrospectiva pòstuma a Adrià Ciurana

Figueres
música

Nostaldisc celebrarà el 1r campionat gironí de rebobinat de cintes de casset amb ‘boli’ Bic

sant gregori
Torroella de montgrí

El talent més internacional omple de màgia el 12è Fimag

Torroella de Montgrí

Els Premis d’Arquitectura ja han seleccionat les 24 obres candidates

Girona