Cultura

gabinet de curiositats

artur ramon

L'art d'escriure sobre art

L'estudiós David Tabbat, quan escrivia sobre Roberto Longhi, el millor crític italià de la Itàlia moderna, el va definir d'una manera diàfana: l'ull eloqüent. Aquell que té la capacitat d'escriure el que veu o mentre veu i ajusta el flux del llenguatge a la precisió de la retina. Aquest és el secret quan s'escriu d'art, no n'hi ha cap altre. Després, cada llengua té la seva música, i l'italià té una cadència lenta i ensucrada, com el francès, que resulta perfecte per a la descripció (només cal tenir en compte l'obra de Proust) i contrasta amb la forma més retòrica del castellà o amb el sintetisme quasi científic de l'anglès. No és el mateix llegir en versió original Vasari que Baudelaire o Updike quan escriuen d'art perquè llurs llengües defineixen la partitura que toquen.

Hi ha, però, una cosa en comú: tots ells escriuen mirant, prenent notes als tallers, als salons o a les galeries dels museus, i és per això que els seus missatges ens arriben com si estiguéssim amb ells. Res del que escriuen no és arbitrari ni forçat.

Avui, en canvi, es fa una crítica d'art sense obres d'art i regnen els escrits penjats en vinils a les sales dels museus o reproduïts als catàlegs de les mostres d'una teoria vàcua i epidèrmica i d'un barroquisme intel·ligible. Amb l'edat he descobert que quan no entenc el que llegeixo és que està mal escrit i que l'art d'escriure sobre art només es pot exercir des de la humilitat, és a dir, pensant no en el teu col·lega, que vols impressionar, o en el teu alumne, que vols seduir, sinó simplement en el lector que vol mirar amb tu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
cultura

El teatre municipal de Girona presenta una programació que combina risc i tradició

girona
CULTURA

Mor als 47 anys l’escriptor Miguel López, referent de l’educació a les xarxes socials

ARTS ESCÈNIQUES

El festival Petit Format tanca la novena edició amb èxit

OLOT
JOAN ISAAC
CANTAUTOR

“Els que aquí fem cançó anem tots en un mateix carro”

BARCELONA
Daniel Giralt-Miracle
Crític d'art i gestor cultural

“Som porucs i no som un estat”

barcelona
Crònica
òpera

Turandot torna a doblegar-se

Barcelona
TEMPORADA ALTA

Els camins d’en Camus van de Girona i Salt al Lliure

BARCELONA
llibres

Pere Duran, quaranta anys de fotoperiodisme

Banyoles
Crítica
teatre

La bombolla que abraça i plora dins de la tropa