cultura

des del jardí

vicenç pagès jordà

La temptació dels adjectius

AA l'hora d'adjectivar, Josep Pla tenia dies. Segons les meves investigacions, el seu rècord d'adjectius successius és de tretze

Un dels perills més greus dels nostres dies, que no només afecta la literatura, sinó també la vida quotidiana, és la temptació dels adjectius. Quan hem de descriure, valorar o rememorar una vivència, un paisatge, una cançó, en comptes de construir frases agradables a l'oïda, riques en vocabulari i en matisos, deleguem tota la nostra expressió en un adjectiu sobrevalorat i esperem que faci tota la feina. L'adjectiu sol ser una drecera falsa, però també es pot convertir en una manera de fugir d'estudi i, finalment, en una estafa.

Cada generació, cada grup social, té els seus adjectius fetitxe. Collonut, deien els joves dels setanta; pistonut, corregien els caps escoltes; estupend, contraatacaven els professors de català; genial, s'exclamen els joves addictes a les sèries; guai, repeteixen els adults amb complex de Peter Pan; brutal, teclegen els internautes per referir-se a un gol, un concert o una fotografia. Cadascú és inexpressiu a la seva manera.

El problema no ve d'ara. L'any 1927, en un article titulat Un altre aspecte del sensacionalisme: l'adjectivació hiperbòlica, Carles Soldevila constatava que els meridionals ens inclinem cap a la hipèrbole: “Davant les cupletistes genials, els actors sublims o els poetes excelsos, sabem que en la millor hipòtesi es tracta d'una cupletista passadora, d'un actor discret i d'un poeta que sent i que diu alguna cosa.”

Saber el nom de cada sensació, aprendre a convertir el pensament en lèxic i en sintaxi, és un procés que dura dècades i que està relacionat amb la mirada, les lectures i la introspecció. Llançar adjectius gregaris per aquí per allà de manera irreflexiva és una actitud de nou ric i una garantia de mandra intel·lectual. Si volem ser crítics, comencem pels adjectius. Declarem una moratòria unilateral, evitem els epítets, interrompem el contacte visual amb els interlocutors que se serveixen d'un únic adjectiu multiús com aquell qui tragina una navalla suïssa.

A l'hora d'adjectivar, Josep Pla tenia dies. Segons les meves investigacions, el seu rècord d'adjectius successius és de tretze. L'he localitzat a El quadern gris i es refereix a Pío Baroja, però també podria parlar de qualsevol adjectivador lleuger dels que trobem cada dia al carrer o a la feina: “És subversiu, amarg, atuïdor com una garrotada, estrident, improvisat, cínic, irrespectuós, sentimental, confús, biliós, caòtic, sordament irònic, catastròfic...”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA