cultura

Juan Manuel Cañizares

GUITARRISTA

“Interpretar amb el cor sempre és vàlid”

Juan Manuel Cañizares (Sabadell, 1966) du el flamenc a la sang des de ben petit, i la guitarra als dits des dels sis anys. Va interpretar per primer cop el Concierto de Aranjuez, de Joaquín Rodrigo, el 2011, dirigit per Sir Simon Rattle, amb l'Orquestra Filharmònica de Berlín. Ha col·laborat i compartit escenari amb molts artistes, sobretot amb l'andalús Paco de Lucía, amb qui va compartir escenari deu anys. Avui, demà i diumenge es retroba amb l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), amb qui va actuar per últim cop el 2014.

Quina novetat hi haurà en aquesta interpretació del ‘Concierto de Aranjuez'?
Les interpretacions sempre són fresques i depenen molt de l'estat anímic de l'artista i també, per descomptat, del que el públic transmet. Així, penso que tant l'OBC com jo trobarem molt de suport del públic, i això es veurà en el resultat.
Què simbolitza l'obra per a vostè?
Té molt de simbolisme. Anàlogament al flamenc, on el cantaor aporta un sentiment de dolor en interpretar una lletra trista, l'adagio d'aquesta obra arriba a calar tant en les emocions que la profunditat i el sentiment de nostàlgia que hi posà el mestre Rodrigo s'hi veu del tot plasmat. És l'emoció simbolitzada en les notes, i en la interpretació.
Guitarristes d'altres ètnies, com la xinesa Xuefei Yang, també han interpretat aquesta obra espanyola. Què n'opina?
Considero que els guitarristes clàssics, amb el seu so rodó i nítid, aporten la seva versió a una música nostra com és aquesta, i també una interpretació diferent, una altra vessant. Per mi hi ha moltes interpretacions i, si totes es fan des del cor, totes són vàlides.
El jove Lorenzo Viotti serà el seu director. Havien treballat junts abans?
És la primera vegada. Tinc molt bona comunicació amb ell perquè jo vinc del flamenc, que és purament rítmic, i ell té quelcom molt especial pel ritme, perquè és percussionista. Ell diu que amb mi és molt fàcil dirigir, i jo li dic que amb ell és molt fàcil interpretar.
Es considera un hereu de Paco de Lucía? Què li deu?
Li dec molt. De petit que conec la seva música, i estic molt content d'haver nascut en una època en què no només he pogut tocar la seva música sinó que he pogut col·laborar amb ell. Precisament el proper 27 de maig faré, a l'Auditorio Nacional de Madrid, un concert flamenc per a guitarra i orquestra que em va encarregar l'Orquesta Nacional de España i que li dedico a ell, amb orquestració de Joan Albert Amargós.
És mestre de guitarra flamenca a l'Escola Superior de Música de Catalunya. Què cal per ser un bon guitarrista flamenc?
El primer és estimar l'instrument i la música. La resta ve tot sol. Sempre dic als alumnes que si no ho tenen clar que ho deixin. Com amb tot, si no tens amor pel que fas, no pots ser ni un bon músic ni tampoc un bon guitarrista.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona