cultura

Zuviría, en vinyetes

Es publica ‘Veni', el primer àlbum de la trilogia que adapta al format historieta la novel·la d'Albert Sánchez Piñol ‘Victus', sobre el setge a Barcelona de l'11 de setembre del 1714

L'escriptor Sánchez Piñol es mostra satisfet amb l'adaptació
i la valora amb un notable alt

La novel·la Victus, de l'escriptor Albert Sánchez Piñol, ha estat fins ara el més reeixit transvasament al món de la creació del setge de Barcelona. Aquests fets van portar a la caiguda de la ciutat i, de retruc, de tot Catalunya, que, situada en el bàndol dels Àustries, va perdre tots els seus drets a mans dels Borbons. El relat que va fer Sánchez Piñol d'aquest episodi transcendent de la guerra de Successió, un conflicte considerat l'autèntica primera gran guerra europea, va aportar la figura de Martí Zuviría, un personatge que va existir en la realitat i que ara agafa forma a les vinyetes en la primera part de la trilogia Victus. El títol de l'àlbum és Veni, i Vidi i Victus seran els títols de la segona i la tercera part.

Els autors de l'obra, publicada per Norma Editorial, són Cesc F. Dalmases, dibuixant; Marc Sintes, que ha acolorit les planes, i Carles Santamaria que ha fet el guió. Pel guionista, “l'adaptació ha estat un repte, perquè es tractava de ser fidel a la narració de Sánchez Piñol i també a l'estructura de la novel·la”. En aquest sentit, els tres àlbums que s'editaran corresponen a cadascun dels tres capítols de l'obra original. Santamaria explica que fa tres anys va començar a pensar a fer un còmic de Victus. “Vaig anar a veure l'editora Isabel Martí i em va adreçar a l'agent Carmen Balcells, que no hi va posar cap mena d'impediment.” Pel que fa a la relació amb el dibuixant Cesc Dalmases, diu que ha estat molt estreta. “Jo li presentava un guió amb tot molt especificat; aleshores, ell feia un story-board que s'adaptava al màxim al que jo li havia plantejat i discutíem allò que era de difícil resolució gràfica o que grinyolava”, comenta el guionista, que diu que han treballat amb molt de rigor, però buscant una certa simplificació. “No hi podíem fer sortir tots els uniformes que es podien veure en una batalla, perquè determinats destacaments anaven vestits de manera diferent de la resta del seu bàndol, però sí que hem respectat els colors que Sánchez Piñol atribueix a cada exèrcit.”

Traducció en imatges

En aquest sentit també s'expressa el dibuixant Cesc F. Dalmases: “Un dels grans reptes era traduir en imatges la novel·la i que fos rigorosa en el vestuari, els edificis i l'escenografia.” Aquest rigor, segons Dalmases, l'han hagut de “treballar de tal manera que no impedís que l'obra fos entenedora”.

La factura de l'obra, estètica, narrativa i de format, segueix molt les pautes de la novel·la històrica francesa. L'estil de Dalmases és realista, però amb certs matisos i influències que el dibuixant, nascut a Sabadell l'any 1980, reconeix. “Generacionalment, jo he begut del manga i del còmic de superherois americans, però quan el meu dibuix va evolucionar, el meu còmic va agafar un estil més europeu, que no vol dir que s'hagin esborrat les meves primeres influències.”

Guionista i dibuixant coincideixen a indicar que l'adaptació de Victus al còmic està pensada tant per als que han llegit la novel·la com per als que no ho han fet.

Per la seva banda, el tercer membre del trio d'autors, el colorista Marc Sintes (Maó, 1988), opina: “Tant amb el color com amb el dibuix, hem intentat deixar espais oberts perquè sigui el lector el que en faci la interpretació. No hem volgut imposar colors estridents com es fa en el còmic comercial americà”, assenyala.

Sánchez Piñol, que ahir va participar en un col·loqui sobre el llibre amb els autors del còmic i amb el periodista Vicent Sanchis al Museu d'Història de Catalunya, es mostrava molt satisfet amb l'adaptació: “Per mi, té un notable alt. Jo he estat guionista i sé la dificultat que representa fer una adaptació.” Sánchez Piñol va reconèixer que és un gran aficionat al còmic i el va valorar com una nova part de la novel·la. “Jo sóc un autor del segle XXI i, per tant, crec que ara el concepte d'autoria no és el mateix que al segle XIX. Penso que les obres tenen una vida més enllà del seu format original.”

El llibre conté un dossier gràfic amb esbossos i dibuixos preparatoris. Se n'ha fet un tiratge de 6.000 exemplars en català i 4.000 en castellà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

novetat editorial

Edicions de 1984 publica la ‘Poesia completa’ de Ventura Ametller

Barcelona

El jove i femení batec del bosc literari

Barcelona
CINEMA

El cinema de l’absurd de Quentin Dupieux obre Canes

Barcelona
cultura

El muralista Mohamed L’Ghacham integra el cartell de les Santes 2024 al seu barri

mataró
CIRC

Nou de cada deu espectacles de sala han exhaurit localitats al Trapezi

BARCELONA
TEATRE

El TNC produeix la darrera farsa dels VVAA: una festa amb Britney Spears “de tòtem”

BARCELONA
ART

El museu Morera de Lleida rep 13.500 visitants durant el mes de portes obertes

LLEIDA
Cultura

Mor l’actriu especialista en escenes aquàtiques Susan Backlinie

festival

Barcelona Poesia, amb tot de gestos quotidians

Barcelona