Cultura

Resistència de Sonia

El brasiler Mendonça Filho sorprèn a Canes mentre els belgues Dardenne tornen a dur-hi el seu humanisme i el filipí Brillante Mendoza, la misèria de Managua

Una esplendorosa Sonia Braga interpreta una dona en la seixantena

Una esplendorosa Sonia Braga il·lumina Aquarius, film de Kleber Mendonça Filho (un crític de cinema brasiler reconvertit en cineasta i només amb un llargmetratge anterior) que ha causat impacte al Festival de Canes, on els membres del seu equip van mostrar pancartes en suport de Dilma Rousseff en pujar les escales de l'Auditori Lumière. L'actriu brasilera, protagonista de culebrots i també de films de Hollywood dirigits per Robert Redford i Clint Eastwood, interpreta una dona a la seixantena (Clara) que habita en un singular edifici davant del mar de Recife que un promotor vol comprar. Els altres habitants venen el seu apartament, però ella s'hi resisteix. La resistència de Clara, que en aquesta tensió repensa la seva vida i el valor del que s'hi estima, metaforitza una resistència política en contra de les formes expansives i especuladores del capitalisme.

Jean-Pierre i Luc Dardenne van tornar ahir a la secció oficial de Canes (on han guanyat dos cops la Palma d'Or) amb La fille inconnue, en la qual, amb la càmera amb menys moviment que en els temps de Rosetta, segueixen una jove metgessa que, després de no obrir la porta de l'edifici de la consulta a un suposat client fora d'horari, se sent culpable perquè qui trucava demanava ajuda (com li mostren les imatges enregistrades per les càmeres de vigilància) abans de morir violentament. La metgessa (Adèle Haenel, descoberta per Celine Sciama a La naissence des pievres) farà una recerca per conèixer la identitat de la noia desconeguda vivint un procés d'humanització i de redempció laica tan propi d'aquestes cineastes belgues humanistes. Diferentment, també presentant de nou un seu film a concurs al festival que l'ha projectat internacionalment, la mirada del filipí Brillante Mendoza estranyament mostra una estima pels personatges que habiten un cinema que tendeix a rabejar-se en la misèria. Ho torna a exemplificar Ma Rosa, en què una parella de petits traficants de cocaïna de Managua són detinguts (o més aviat segrestats) per la policia corrupta per treure'n diners a canvi de ser alliberats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Aromes de Suleika

barcelona

Reedició i mort d’un narrador de culte

barcelona
GLÒRIA BOSCH
DEIXA LA DIRECCIÓ ARTÍSTICA DE LA FUNDACIÓ VILA CASAS DESPRÉS DE DIVUIT ANYS AL CÀRREC

“Els projectes artístics són de grup, no d’una sola persona”

barcelona

Territori fràgil

barcelona

Repressió ben actual

BARCELONA

Girona ‘enamora’

Girona

Més concerts ‘tribut show’, a Peralada

Peralada

L’empatia amb l’exiliat

La Jonquera
Concha Milla, finalista al ring  de La Planeta
arts escèniques

Concha Milla, finalista al ring de La Planeta