cultura

Maika Makovski

Músic

“Aquest país et fa humil de manera excessiva”

Sé que puc confiar cegament en John Parish. El que fa aquest home
és poesia pura

Quatre anys després de Thank you for the boots, Maika Makovski (Palma, 1983) torna amb Chinook wind (Warner), el seu segon disc produït pel britànic John Parish, estret col·laborador de PJ Harvey. L'estrenarà, acompanyada del Quartet Brossa, Pep Mula (percussió) i Pau Valls (trompa), avui en l'(A)phònica de Banyoles
(22.15 h, Juanola La Muralla).

El ‘Chinook wind' és, al Canadà, un vent càlid enmig del fred. Reflecteix el seu estat d'ànim
a l'hora de fer el disc?
Reflecteix moltes coses. En el disc hi ha cançons que són de gel, n'hi ha que són de foc i n'hi ha, finalment, que són de foc i gel alhora. És un disc refugi, per a mi, com ho és aquest vent que, de sobte, fa pujar la temperatura 30 graus de la nit al matí.
Va passar tres mesos a Macedònia, la terra del seu pare. Amb quines idees hi va anar i amb quines en va tornar?
Hi vaig anar perquè a Barcelona les coses estan difícils. Havia tingut una experiència professional molt dura i vaig anar-hi sense saber gaire què hi buscava, però amb la certesa que era allà on havia d'anar. I em va anar bé: vaig tornar a omplir-me de tendresa, família, música, estímuls, paisatges... De tot allò que era meu i no havia descobert fins als 30 anys. Més que amb una família em vaig trobar amb un clan! I és que allà tot funciona així: si ets família d'un veí, i no cal que sigui precisament de la casa del costat, et conviden a fer un cafè tan bon punt et veuen passar.
Li va fer canviar la seva manera d'entendre la música, aquest viatge?
Molt. Vaig tornar amb una crisi creativa important que em va fer replantejar moltes coses. Em vaig preguntar quina veritat tenia realment la meva música. El cas, però, és que les arrels, per a mi, sempre han estat una mica trasplantades [el seu pare és macedoni; la seva mare, andalusa, i es va criar a Mallorca].
I el Canadà?
Bé... Em vaig enamorar d'un canadenc... i me n'hi vaig anar. A Calgary. He estat vivint molt, aquests últims temps. I molt intensament.
En què ha canviat, com a persona i artista, d'ençà del seu últim disc?
He après a simplificar, la qual cosa no vol dir que no tingui una comprensió complexa del que faig, ja que partir de l'essència és partir de molt endins. He anat naturalitzant-me.
Hi ha una cançó anomenada ‘Bulldog'. Quan se'n va adonar, que, en això de la música, n'hi ha uns quants, de ‘bulldogs'...
Massa tard, però almenys me'n vaig acabar adonant. És un país on, en realitat, no existeix la indústria musical. He tingut la sensació que havia de donar constantment les gràcies i callar coses que creia que no estaven del tot bé. Aquest país et fa humil de manera excessiva. Et fa arrossegar tant el cul que, al final, et convences que no et mereixes coses que... coi, sí que et mereixes! Ara hi ha uns quants músics d'aquí que estan intentant muntar un sindicat. M'hi vull ficar.
Per què John Parish i per què
el Quartet Brossa?
Ho vaig decidir un any abans de gravar. Encara no estava en contacte amb el Quartet Brossa, que me'ls va recomanar Pau Vallvé, però ja sabia que, en aquest disc i en aquesta gira, canviaria el format. Ja havia dit a la meva banda de sempre que aquest disc no seria amb ells. I sé que puc confiar cegament en John Parish. Ha acotat la instrumentació i ha posat totes les cançons en un mateix univers. El que fa aquest home és poesia pura.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Laia Arañó Vega
Historiadora i autora del llibre “El camp dels catalans”

“El govern a l’exili va voler concentrar els refugiats catalans en un únic camp”

Banyoles
societat

La biblioteca de Cassà de la Selva ja porta el nom de Maria Corominas

cassà de la selva
música

La cantant gironina Jost Jou debuta amb ‘MFQM’: més forta que mai

girona
poesia

Guillem Pérez: “El cor és el vehicle amb què avancen la lectura i la vida”

cadaqués
Cultura

Mor Eduard Lluís Muntada, la veu en català de Vyvyan, el punky d’‘Els joves’

societat

Lectura de poemes i dos concerts per Sant Jordi

santa coloma de farners
SALT

Una marató de contes i música per amenitzar la Diada de Sant Jordi

SALT
Els propers reptes

Els propers reptes

BARCELONA
ÒPERA / DANSA

El Liceu convidarà Bieito, Ollé, Castellucci i McVicar el 24/25

BARCELONA