Cultura

Joves amb cultura

Un estudi sobre la joventut catalana revela un gran augment del consum digital entre els anys 2001 i el 2015, però també que llegeixen més llibres que els adults

“És una fal·làcia que els joves consumeixen menys cultura que els adults. Fins i tot en el cas dels llibres, els joves llegeixen més.” Carles Duarte, president del Consell Nacional de la Cultura i de les Arts (CoNCA), fa aquesta afirmació tan expeditiva arran de l'avançament de les primeres conclusions de La participació cultural de la joventut catalana - 2001-2015. Aquest estudi va ser presentat ahir pel mateix CoNCA, la direcció general de Joventut i el seu autor, Antonio Ariño, catedràtic de sociologia de la Universitat de València.

Marta Vilalta, directora general de Joventut, assenyala que “la crisi i les noves tecnologies han impactat directament en la participació i l'accés a la cultura dels joves.” Antonio Ariño subratlla dues tendències que ha revelat l'estudi: “Per un costat, s'està produint un eixamplament de la base social de la cultura. Per l'altre, a partir de l'any 2012, la recessió ha impactat clarament a tots els àmbits: s'han ofert menys espectacles gratuïts i ha baixat la capacitat de despesa de les llars. Això ha reduït significativament l'accés a la cultura, sobretot de la que suposa despeses d'entrades, desplaçament...” En aquest sentit, “fins al 2012 els joves al·legaven falta d'interès” per no consumir cert tipus de cultura, però “des del 2012, el percentatge més elevat que no fa una pràctica cultural diu que és pel preu.”

El catedràtic també destaca que amb internet “hi ha hagut un desplaçament cap a un altre model de consum, la comunicació ubiqua”. “Amb els telèfons intel·ligents, els joves poden estar connectats les 24 hores, i el consum per ordinador ha deixat de ser majoritari. Ara tenim una cultura en trànsit, nòmada. La cultura va allà on està la persona, està a la nostra butxaca.” El 92% de joves entre 15 i 30 anys utilitzen el mòbil, segons el mateix estudi.

El consum gratuït de música, pel·lícules, sèries... s'ha disparat amb la revolució tecnològica. El 65% dels joves consumeixen continguts gratuïts per internet, segons l'estudi. Però això no vol dir que no llegeixin: “El 21% dels joves afirmen que han llegit més de 5 llibres els darrers 12 mesos, mentre que aquesta xifra en els adults només arriba al 16%. A tots els grups d'edat llegeixen més els joves.”

El consum digital tampoc ha canviat la concepció de la cultura: “Els joves consideren que la cultura més legítima és la música clàssica i visitar museus o exposicions. Però tenen una visió més àmplia, també consideren que en forma part la gastronomia, les tradicions populars...”

L'educació, fonamental

Més que dades, ahir es van avançar les conclusions generals de l'estudi, entre les quals també destaquen que “el capital educatiu és la variable fonamental per explicar les pràctiques culturals al segle XXI.” També són importants la classe social i l'ocupació. Els resultats són d'una gran complexitat, i “les polítiques que s'han de fer són extraordinàriament diverses.” Segons Antonio Ariño, un dels reptes encara pendents és portar a terme “una política de democratització de la cultura, que arribi a les classes baixes”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.