cultura

Crònica

dansa

Al ritme del tam-tam del cor

Són moviments que neixen de l'estómac i segueixen el ritme hipnòtic del tam-tam del cor. La intensitat ancestral d'aquesta dansa africana batega en cadascuna de les peces que dissabte va oferir a Peralada la companyia nord-americana
Ailey II, i va fer el cim en una de les obres més emblemàtiques del mateix Ailey, Revelations.

Va obrir la vetllada In & Out, una peça del 2015 de Jean Emile, que presentava un poti-poti d'escenes que no acaben de quallar. Els ballarins, en un estil d'extrem contemporani, estan com peix fora de l'aigua. Potser és una composició molt complexa, i posa al descobert les mancances d'aquesta companyia jove, integrada per ballarins que –cal tenir-ho en compte– estan en vies de professionalitzar-se. Faltava, doncs, coordinació en els quadres corals i fallaven alguns equilibris. Bé, era el principi i calia escalfar la gèlida nit. En canvi, el següent tema, Gêmeos, del 2015 i coreografiat per Jamar Roberts –membre de la companyia principal–, va apujar el llistó amb un duo de ballarins excel·lents, sobretot Gabriel Hayman. Ple de complicitat i humor, els dos ballarins protagonitzen un estira-i-arronsa juganer en què llueixen una tècnica hip-hop propera al ritme de la música de Fela Kuti. Amb ells, la sensació de mode avió activat desapareix, i comença a entrellucar-se la qualitat d'una companyia que, tot i que originàriament era de ballarins afroamericans, ha integrat dues noies blanques. Ja en parlarem...

Més coses: Something Tangible, del 2015, del multipremiat Ray Mercer. Aquí es recupera l'essència d'una dansa tel·lúrica, amb una presència hipnòtica
de les percussions, i amb moviments que es van encadenant formant belles i suggeridores figures. A banda dels girs vertiginosos, molts en attitude, sembla que el coreògraf hagi volgut jugar amb el terra de linòleum com un element més, i els ballarins, en mitjons, llisquen com si juguessin a mantenir l'equilibri.

Per acabar, el corprenedor
Revelations, que en la seva estrena al Kaufman Concert de Nova York, el 1960, va sacsejar la societat blanca nord americana.
Al Liceu es va poder veure el setembre de l'any passat amb la companyia principal. Es tracta d'un seguit de quadres que retraten la vida dels esclaus negres, i que Ailey va veure de jove al seu Texas natal. Els espirituals emmotllen els gestos de la desesperança, però també de la fe, amb moments climàtics com l'estremidor I wanna be ready, amb Jacoby Pruitt, o el trio Move, members, move, amb Jacob Lewis, Lloyd A. Boyd III i Martell Ruffin. I és que el planter de nois, com en l'Ailey I, llueix molt més. Uns quants, emocionats, ploraven al final de l'espectacle perquè era el seu darrer amb la companyia II. Entrarà algun a
la principal? Sort!



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

bcn film fest

Tirar-se els plats pel cap a la Costa Brava

Barcelona
Cinema

Uns dracs amb ADN xinès, australià i europeu

màlaga

Salvat-Papasseit, sempre jove

Barcelona
Margarida Aritzeta
Escriptora, autora de ‘Les dones del lli’

“La lluita i el camí fet per les dones no han estat endebades”

Valls
Drama biogràfic

Radiografia d’una relació tòxica amb un home més gran

Crítica

La recerca de tresors enterrats

Guaita què fan ara
Sèries

La llarga ombra del masclisme seguint el rastre d’un assassí en sèrie

Drama

‘Rosalie’, una dona barbuda contra la societat

animació

‘Hate songs’, ferides que no es curen